از نظر آموزه های وحیانی قرآن، همه موجودات بر اساس عدالت الهی از رزق خویش بهره مند بوده و محروم نیستند؛ زیرا خدا می فرماید: وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ ؛ و هیچ جنبنده اى در زمین نیست، مگر اینکه روزی و رزقش بر عهده خداست، و او قرارگاه و ودیعه گاهش را مى داند. همه اینها در کتابى روشن ثبت است.(هود، آیه 6)
البته در زمین موجوداتی از گیاهان و مانند آنها، بلکه حتی جبندگان هستند که نمی توانند حرکت کنند و رزق خویش را به دست آورند، و خدا حتی فکر روزی آنان را نیز کرده و برایشان حمل می کند تا به آنان برسد: وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ؛ و چه بسیار جنبدگانی که نمى توانند، متحمل روزى خود شوند، خداست که آنها و شما را روزى مى دهد، و اوست شنواى دانا. (عنکبوت، آیه 60)
با این همه برخی از موجودات از جمله انسانها به رزق و روزی خویش نمی رسند. این عدم رسیدن روزی و رزق به آنان به سبب ظلم انسان ها است؛ زیرا اگر انسان ها «قیام بالقسط» می کردند(حدید، آیه 25)، و مومنان «قوامین بالقسط شهداء لله» بودند(نساء، آیه 135؛ مائده، آیه 8) دیگر این وضعیت وجود نداشت؛ زیرا در این صورت هر کسی سهم و قسط خویش از روزی را دریافت می کرد، اما ظالمین و قاسطین به جای آن که عادل و مقسط باشند، قسط این افراد را می خورند و آنان را به فقر اقتصادی مبتلا می کنند؛ از همین روست که احنف بن قیس در برابر مغالطه معاویه که فقر را جبر و اراده و مشیت خدا معرفی کرده می ایستد و می فرماید که برای همه خدا رزقی قرار داده و برابر با نیاز آنان نیازهایشان را برآورده کرده است؛ اما تو ظالمانه آن را از مردمان گرفتی و در خزینه ات قراردادی و مردم را فقیر کردی.(متشابه القرآن، ج 2، ص 123)
امیرالمومنین امام علی(ع) می فرماید: ما رأیت نعمة موفورة الّا و فی جانبها حقّ مضیّع؛ نعمت فراوانی ندیدم، مگر اینکه در کنارش حقی ضایع شده باشد.(شمس الدین، محمد مهدی، دراسات فی نهج البلاغه، ص 40)
آن حضرت(ع) در جایی دیگر می فرماید: إنّ اللّه َسبحانَهُ فَرَضَ فی أموالِ الأغنیاءِ أقواتَ الفُقَراءِ ، فما جاعَ فَقیرٌ إلاّ بما مُتِّعَ بهِ غَنیٌّ ، واللّه ُ تعالى سائلُهُم عن ذلکَ؛ خداوند سبحان خوراک تهیدستان را در اموال توانگران قرار داده است. پس، هیچ تهیدستى گرسنه نماند، مگر به سبب این که ثروتمند از حقّ او بهرهمند شده است؛ و خداى بزرگ در این باره از آنان بازخواست خواهد کرد.(نهجالبلاغه، حکمت 328)