آفریده را فرمان بردن نشاید آنجا که نافرمانى آفریننده لازم آید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :358
بازدید دیروز :317
کل بازدید :2101084
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/9
4:15 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

حضرت موسی(ع) در هنگام دیدار نخست با خداوند از کارکردهای عصای خویش این گونه سخن می گوید: قَالَ هِیَ عَصَایَ أَتَوَکَّأُ عَلَیْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِی وَلِیَ فِیهَا مَآرِبُ أُخْرَى؛ گفت: «این عصاى من است، بر آن تکیه مى‏دهم و با آن براى گوسفندانم برگ مى‏تکانم، و کارهاى دیگرى هم براى من از آن برمى‏آید.»(طه، آیه 18)

خداوند برای این عصا کارکردهای دیگری در نظر گرفت که در آیات بیان شده است. برخی از این کارکردهای عصای موسوی عبارتند از:

  1. مار جنبان و خیزان: فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِیَ حَیَّةٌ تَسْعَى؛ پس آن را انداخت و ناگاه مارى شد که به سرعت مى‏خزید.(طه، آیه 20) و نیز می فرماید: أَلْقِ عَصَاکَ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ کَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّى مُدْبِرًا؛ عصایت را بیافکن. پس چون آن را همچون مارى دید سبک خیز و شتابان که مى‏جنبد، پشت گردانید و به عقب بازنگشت.(نمل، آیه 10؛ قصص، آیه 31)اژدها: فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ ثُعْبَانٌ مُّبِینٌ؛ پس [موسى‏] عصایش را افکند و بناگاه اژدهایى آشکار شد.(اعراف، آیه 107؛ شعراء، آیه 32)

  2. خورنده افک و صنایع ساحری: وَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاکَ فَإِذَا هِیَ تَلْقَفُ مَا یَأْفِکُونَ؛ و به موسى وحى کردیم که: «عصایت را بیانداز» پس ناگهان آنچه را به دروغ ساخته بودند فرو بلعید.(اعراف، آیه 117؛ شعراء، آیه 45) خداوند می فرماید: وَأَلْقِ مَا فِی یَمِینِکَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا ؛ و آنچه در دست راست دارى بینداز، تا هر چه را ساخته‏اند ببلعد.(طه، آیه 69)

  3. خشک کردن دریا: وَلَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقًا فِی الْبَحْرِ یَبَسًا لَّا تَخَافُ دَرَکًا وَلَا تَخْشَى؛ و هر آینه به موسى وحى کردیم که بندگان مرا شبانگاه ببر، پس براى آنان راهى خشک در دریا فرا گیر- با زدن عصا به آب دریا و خشک شدن آن- که نه از دست‏یافتن [فرعونیان‏] بترسى و نه [از غرق‏گشتن‏] بیم دارى.(طه، آیه 77)

  4. فلق و شکافتن دریا: فَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاکَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَکَانَ کُلُّ فِرْقٍ کَالطَّوْدِ الْعَظِیمِ؛ پس به موسى وحى کردیم که عصاى خود را بر دریا بزن پس [دریا] بشکافت و هر پاره‏اى چون کوهى بزرگ گشت.(شعراء، آیه 63)

  5. انفجار و روان شدن چشمه از سنگ: وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْناً ؛ و هنگامى که موسى براى قوم خود در پى آب برآمد، گفتیم: «با عصایت بر آن تخته‏سنگ بزن.» پس دوازده چشمه از آن شکافت آن، جوشیدن گرفت(بقره، آیه 60) و نیز می فرماید: أَنِ اضْرِب بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْنًا ؛ وحى کردیم که با عصایت بر آن تخته سنگ بزن. پس، از آن، دوازده چشمه جوشید و روان شد.(اعراف، آیه 160)


95/2/11::: 5:38 ع
نظر()