از نظر قرآن یک نظام سیاسی زمانی مشروعیت سیاسی می یابد که بر اساس مبانی و فلسفه اسلام و حکمت و اهداف نظام اسلامی حرکت کند. مبنای حکومت و نظام سیاسی از نظر قرآن، ولایت مظهریت به معنای امتداد ولایت الهی است که تنها برای کسانی است که از سوی خداوند نصب شده و سپس آنان نیز به نصب عام کسی را به عنوان جانشین معرفی کرده اند.
پس از این اصل مهم، اصولی چون اقامه عدالت قسطی(حدید، آیه 25)، مبارزه با استکبار و ظالم(نساء، آیه 75)، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز ، دادن زکات به فقیران و رهایی مردم از مشکل فقر (حج، آیه 41)، ایجاد امنیت ، آرامش ، آسایش و رفاه، جلوگیری از اسراف و تبذیر، مانند آن هاست که در آیات 55 سوره نور و آیات دیگر قرآنی بیان شده است. از نظر قرآن هر گونه ناکارآمدی نسبت به این امور به معنای عدم مقبولیت و عدم رضایت خداوندی و به تبع فقدان مشروعیت یک نظام سیاسی است و مردم باید برای برگردان نظام درمسیر درست قیام کنند و به زور و قدرت شمشیر نظام سیاسی را در مسیر این اهداف قرار دهند.(حدید، آیه 25)