سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دانشمندان پیروی کنید که آنان چراغ های دنیا و آخرت اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :692
بازدید دیروز :280
کل بازدید :2095547
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/8/26
5:12 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

هر انسانی چیزی را دوست دارد. این علاقه و دوست داشتن نسبت به سه چیز است:
1. چیزهای موجود که در اختیار دارد؛
2. چیزهای موجود که در اختیار ندارد؛
3. چیزهایی که موجود نیست ولی دوست دارد آن ها را داشته باشد.
حالا این چیزها خودش به دو دسته تقسیم می شود:
1. امور مادی مانند ثروت و همسر و فرزند و مانند آن ها؛
2. امور معنوی مانند قدرت ، اعتبار و ارزش اجتماعی، علم و دانش.
شکی نیست که انسانی وقتی چیزی را دارد که محبوب اوست و به آن علاقه دارد، این تعلق همراه با متعلق است؛ یعنی تعلق به متعلقی است که دارد؛ مثلا ثروت و قدرتی دارد که محبوب اوست و الان تمام تلاشش این است که این متعلق را هم چنان داشته باشد؛
اما گاهی تعلق است ولی متعلق نیست؛ یعنی در دلش دوست دارد که مال و ثروت و یا قدرت و اعتباری داشته باشد، ولی ندارد. پس تمام تلاشش وی این است که این ها را به دست آورد.
پس انسان هماره در تلاش هستند، یا تلاش دارند متعلقی که بدان تعلق دارند را هم چنان حفظ کنند و داشته باشند؛ یا آن که تلاش می کند تا متعلقی که بدان تعلق دارد به دست آورد.
قرآن می فرماید مهم ترین مشکل انسان همین تعلقات است. از همین روست که وقتی می میرد با یک فشار درونی مواجه می شود که درد و رنجش را بسیار زیاد می کند؛ زیرا متعلقاتی داشته که الان از او گرفته شده و انسان نتوانسته آن را حفظ کند. از این روست که تعلق و تعلقات است، ولی متعلق و متعلقات نیست. آن کسی که هم تلاش داشته تا این تعلقات را جزو متعلقات زندگی خود کند آن نیز در رنج است چون می بیند تعلق است ولی دسترسی به متعلق نیست.
این یک فشار بسیاری قوی است که پس از مرگ انسان های دارای تعلقات بدان گرفتارند.
اما در این میان تنها یک دسته از این فشار بسیار سهمگین در امان هستند و آن کسانی هستند که تعلق ایشان تنها به خدا بوده است . از این رو، چه در دنیا چون خود را در محضر خدا می بینند  و متعلق ایشان هماره با ایشان است و در درون آنان و به شکل اقرب من حبل الورید و نزدیک تر از رنگ های اصلی گردنش است، بلکه حتی حایل میان خودش و قلب یعنی حقیقت شخصیت و وجودش است؛ در این صورت چون هماره این تعلق به متعلقی است که به خود شخص از خودش نزدیک تر است، وقتی می میرد همین متعلق با اوست و تعلق وی او را اذیت نمی کند چون چیزی را از دست نداده و نمی دهد و ترسی هم از دست دادن آن ندارد. این گونه است که کسی که خود را از هر گونه متعلق بلکه تعلق نجات داد و تنها رنگ خدایی بگیرد و تعلق او به خدا باشد، چنین شخصی هیچ فشاری در دنیا و قبر و پس از آن متحمل نخواهد کرد. ازاین روست که خداوند در آیه 50 سوره ذاریات فرمان می دهد که به سوی خداوند فرار کنید و هر غیر خدا را از دل خود دور کنید تا از هر گونه فشاری در امان باشید.
از همین روست که مولوی از هر چیزی که رنگ تعلق گیرد بیزار است و می خواهد خود را از تعلقات نجات دهد مگر تعلق خدایی.


94/11/9::: 11:35 ص
نظر()