سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینْ مردانگی، نگهداشتِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :121
بازدید دیروز :350
کل بازدید :2097463
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/2
4:5 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر آموزه های وحیانی، انسان دو دسته حجت قطعی الهی دارد که شامل حجت باطنی و حجت ظاهری است.

البته حجت باطنی خود به دو قسم تقسیم می شود؛ زیرا بینات الهی گاه از طریق تعقل در آیات انفسی و آفاقی به دست می آید که از آن به برهان علمی یاد می شود(اعراف، آیه 178؛ ق، آیه 6)؛ یا از طریق ارایه الهی و شهود عرفانی به دست می آید که شهود ملکوت عالم و رسیدن به علم الیقین است.(انعام، آیه 75؛ فصلت، آیه 53)

از نظر آموزه های قرآنی، کلام معصوم(ع) به سبب آن که مبتنی بر برهان عصمت است؛ یعنی انسان از طریق تعقل و رویت بصائر و معجزات به این حقیقت می رسد که آنان کلام الهی را بیان می کنند و چیزی جز وحی بر زبان نمی رانند.(نجم، آیات 3 و 4؛ انفال، آیه 17) بر این اساس، می توان کلام معصوم(ع) را به عنوان کبرای قیاس قرار داد؛ زیرا کلام معصوم(ع) همانند برهان علمی، حجت قطعی است.

صدرالمتألّهین نیز می فرماید که قول معصوم(سلام الله علیه) می‌تواند حدّ وسط برهان است.(الحکمة المتعالیه, ج9, ص167 و 168)

اگر معصوم(ع) درباره خدا، قیامت، وحی، نبوّت هر چه بفرماید این حجّت بالغه الهی است. این با برهان فلسفی فرقی ندارد برای اینکه انسان به برهان عصمت یقین دارد. این یقین دارد گوینده حق می‌گوید. و از این طریق شنونده به واقعیت یقین پیدا می‌کند. پس وقتی به واقعیّت یقین پیدا کرد به او ایمان می‌آورد. این گونه است که قول معصوم(ع) می‌تواند حدّ وسط برهان قرار بگیرد.