سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گناهى که تو را زشت نماید نزد خدا بهتر است از کار نیکى که پسندت آید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :134
بازدید دیروز :655
کل بازدید :2099401
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/6
4:50 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

یکی از اسماء حسنی و نام های نیک خدا، «بدیع» است. بدیع از بدع صفت مشبهه است. بدیع به معنای فاعلی؛ یعنی آفریننده نوآور که بی سابقه و نمونه پیشین خلق می کند؛ به معنای مفعولی؛ یعنی آفریده بی سابقه و پیشینه.

خدا در قرآن دو بار خود را به این نام نیک ستوده و گفته است: «بَدیعُ السَّمواتِ وَالأَرض».( بقره، آیه 117؛ سوره انعام، آیه 101)

از آموزه های وحیانی قرآن و روایات معتبر اسلامی دانسته می شود که خدا دنیا را بدون سابقه و نمونه پیشین آفریده است؛ اما آن را از «عدم» نیافریده که محال باشد؛ بلکه چنان که در روایات آمده است: «خَلق الأشیاءَ لَا مِن شَیء»(علل الشرایع، صدوق، ج 2، ص 607)

در این روایت تاکید شده که خدا چیزها را از « لَا مِن شَیء» یعنی نه از چیزی آفریده که به معنای ابتکاری و نوآوری یا همان بدیع است. پس از نظر آموزه های وحیانی اسلام، چیزها از «من لاشیء» یعنی عدم نیست تا محال باشد، بلکه از « لَا مِن شَیء».

این بدان معناست که همه هستی در «علم ذاتی الهی» موجود به وجود علمی است. از همین روست که مخاطب به خطاب «کن» شدند؛ زیرا عدم مورد خطاب قرار نمی گیرد، بلکه موجود به وجود علمی مورد خطاب قرار گرفته و «وجود عینی خارجی» به دو شکل وجودی عینی امری و خلقی یافته است؛ چنان که خدا می فرماید: بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ ؛ او بدیع و آفریننده ابتکاری آسمانها و زمین است؛ و چون امری را حکم قطعی دهد؛ پس به تحقیق فقط می گوید: باش! پس بی درنگ مى ‏شود. (بقره، آیه 117؛ و نیز : غافر، آیه 68؛ یس، آیه 82)