سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه با دانش خود به پیکار با نادانی اش برخیزد به بالاترین خوشبختی می رسد [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :242
بازدید دیروز :350
کل بازدید :2097584
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/2
1:44 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، ولایت امانتی الهی است که برای انسان حق و تکلیفی را موجب می شود. انسان می تواند از حق خویش بگذرد، ولی حق ندارد از تکلیف عدول کند. بنابراین، می توان از حق ولایت پدری به نفع مادر عدول کرد، ولی نمی توان از تکلیف آن عدول کرد؛ یعنی ولایت همان طوری که حق است، تکلیفی نیز در ذات خود دارد.

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، انسان می بایست ولایت را به عنوان یک امانت به صاحب اصلی امانت یعنی خدا بازگرداند؛ زیرا ولایت مطلق از آن خدا است(شوری، آیات 9 و 28)؛ و هر ولایتی دیگر از جمله ولایت انسان از آن جا نشات می گیرد.

انسان می بایست امانت ها را به صاحبان آن بازگرداند: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا ؛ خدا به شما فرمان مى‏ دهد که همه امانات را به صاحبان آنها رد کنید؛ و چون میان مردم داورى و حکم مى ‏کنید به عدالت داورى کنید؛ در حقیقت نیکو چیزى است که خدا شما را به آن پند مى‏ دهد. خدا شنواى بیناست. (نساء، آیه 58)

خدا در این آیه به صراحت و تاکید مضاعف به مردم فرمان می دهد امانات را به اهلش بسپارند. با نگاهی به سیاق این آیه و آیات پس و پیش دانسته می شود که مراد از امانت همان امانت ولایت، رهبری و زمامداری است؛ زیرا همان طوری که از خود آیه به دست می آید سخن از حکومت بر اساس عدالت و بر اساس آیه 89 اطاعت از خدا و رسول الله و أُولِی الْأَمْرِ است؛ و آیه 90 نیز از تحاکم به طاغوت نهی می کند که به معنای تولی نسبت به ولایت الله و تبری نسبت به ولایت طاغوت است؛ و آیات قبل چون 51 و 53 و 54 نساء نیز از به مساله ملک و حکومت توجه می دهد و بیان می کند که بسیاری از مردم نسبت به ولایت الهی معصومان(ع) حسادت می ورزند(روایات تفسیری ذیل آیه) و به جای آن که به ولایت آنان گرایش داشته باشند، به ولایت طاغوت گرایش دارند. اینها همه دلالت می کند که انسان با انتخاب درست می بایست ولایت را به اهلش بازگرداند و بسپارد که به تعبیر قرآن، «حَفِیظٌ عَلِیمٌ » یعنی متخصص و متعهد هستند.(یوسف، آیه 55)