سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشنده باش نه با تبذیر و اندازه نگهدار و بر خود سخت مگیر . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :253
بازدید دیروز :350
کل بازدید :2097595
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/2
2:5 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

 

برخی چون فخر رازی در تفسیر قرآن به این نتیجه رسیده که علم الهی نسبت به معلوم موجب جبر است؛ زیرا اگر بگوییم خدا نسبت به اطاعت و معصیت مردم، علم ازلی ندارد، معاذ الله خدا جاهل است؛ و این باطل است؛ و اگر بگوییم که خدا علم ازلی دارد، این علم ازلی موجب می شود که مردم اطاعت یا معصیت کنند؛ پس این جبر است؛ زیرا اگر این امر اتفاق نیافتد، علم خدا جهل می شود.

در پاسخ می بایست گفت: علم هرگز اجبار را به دنبال ندارد؛ زیرا علم الهی نسبت به اطاعت شخصی یا معصیت دیگری، به این تعلق گرفته که این شخص بر اساس اراده اختیاری و حق انتخاب خویش اطاعت یا معصیت می کند؛ یعنی هر یک می توانست به اراده اختیاری خویش این کار را نکند و کار دیگر را انجام دهد؛ ولی خدا می داند که این شخص بر اساس میل و اراده و اختیار اهل معصیت است یا اهل اطاعت.

پس این چنین نیست که علم ازلی خدا علت عصیان شخص عاصی باشد؛ بلکه حتی خدا نسبت به کاری که انجام می دهد علم ازلی دارد، یعنی خدا می داند در آینده چه کاری انجام می دهد؛ بر اساس نظر فخر رازی خدا نیز می بایست به سبب همین علم ازلی خود به اعمالش، مجبور باشد؛ در حالی که چنین نیست.

به سخن دیگر، علم ازلی خدا به عمل خود یا دیگران از مومنان مطیع و کافران عاصی به معنای جبر نیست؛ زیرا علم ازلی موجب جبر و اجبار نیست.