سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رأى راست دولت را همراه است با آن روى آرد و با رفتن آن برود . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :512
بازدید دیروز :475
کل بازدید :2099124
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/5
8:59 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر قرآن، انسان می بایست خلیفه الله شود و بتواند در تکوین تصرفات داشته باشد. دست یابی به مقام خلافت الهی، به معنای مظهریت در تمام اسماء و صفات الهی است.(بقره، آیات 30 و 31)

یکی از اسماء و صفات الهی، خالقیت و ربوبیت است. این بدان معناست که انسان می بایست در این صفت به تمامیت کمالی برسد تا مظهر خالقیت خدا شود. هنگامی که به چنین مرتبه ای رسید، در چارچوب «اذن» یعنی مشیت الهی می تواند خلق داشته باشد؛ چنان که حضرت عیسی(ع) چنین می کرد.(آل عمران، آیه 49)

ربوبیت به معنای پروردگاری، تصرفات در تکوین است؛ زیرا این گونه هر چیزی به کمالی خودش می رسد. از نظر قرآن، آفریدگار همان پروردگار است؛ زیرا پرورش نیز نوعی خلقت در مقام اکمال است.

هم چنین ربوبیت ارتباط تنگاتنگی با خالقیت دارد؛ زیرا ربوبیت زمانی می تواند پرورشی کمالی را داشته باشد که شناخت کامل و جامعی نسبت به نظام مخلوقی داشته باشد که تحت ربوبیت قرار می گیرد.

بر همین اساس، وقتی کسی می تواند مظهر خدا و خلیفه الله باشد که بتواند پروردگاری کند و مخلوق و آفریده را در تمامیت آن بشناسد و او را به کمال بایسته و شایسته اش برساند.

 به سخن دیگر، کسی می تواند چیزی را بپروراند و پرورش دهد که از نظام فاعلی، داخلی و غایی آن خبر داشته باشد؛ زیرا بدون شناخت این نظامات سه گانه نمی تواند پرورشی متناسب داشته باشد. بنابراین، مظاهر ربوبیت الهی که در مقام «ربانی» قرار می گیرند(آل عمران، آیه 79)، از نظام فاعلی و داخلی و غایی چیز تحت ربوبیت آگاهی دارند. پس از اموری چون وابستگی آن چیز نسبت به خدا ، ساختار وجودی آن چیز و نیز غایتی که می بایست به آن دست یابد، آگاهی و شناخت دارد و بر اساس آن عمل می کند. از همین روست که هر کسی نمی تواند در مقام مظهریت در ربوبیت قرار گیرد؛ بلکه می بایست کسی همانند پیامبر(ص) باشد که در چنین سطحی از مظهریت قرار دارد و می تواند تعلیم و تزکیه نماید که مطابق سه نظام پیشین است.(آل عمران، آیه 164؛ جمعه، آیه 2؛ توبه، آیه 103)