سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادران، کسی است که به هنگام آسایش [با دوست خود] رفت و آمد می کند و به هنگام سختی و بلا [از او] می بُرد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :184
بازدید دیروز :472
کل بازدید :2113430
تعداد کل یاداشته ها : 1987
03/10/19
5:17 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

در آیات قرآنی از دو نوع «معیت» سخن به میان آمده است که با هم فرق دارند؛ توجه به این فرق می تواند نشان دهد که مومنان با «معیت» رحیمی خدا چگونه در جنگ میان کفر و ایمان می تواند دست بالاتر را داشته باشند و در هر نبردی پیروز و سربلند و با عزت و اقتدار بیرون آیند.

معیت قیومی از نظر قرآن، اختصاص به مومنان ندارد؛ چنان که اختصاص به انسان ندارد، بلکه با هر «آفریده» ای این معیت الهی وجود دارد؛ زیرا رابطه میان «آفریدگار» با «آفریده» رابطه معیت قیومی است؛ به این معنا که هر آفریده ای مظهر صفت یا صفاتی از خدا است؛ بنابراین، آفریدگار در هر آفریده ای است، به طوری که «ذاتی هویت» او را شکل می دهد تا جایی که اگر «هو» نباشد، هیچ چیزی نخواهد بود؛ این خدا است که در هر چیزی «ظهور» یافته و هر چیزی مظهری از مظاهر صفات الهی است. پس وقتی گفته می شود: هُوَ مَعَکُمْ(حدید، آیه 4)؛ به این معنا است که «هو» همان چیزی است که «هویت ذاتی» آن چیز را معنا می بخشد و بدون هویت ذاتی «هو»، «چیزی» وجود ندارد و ظهوری نمی یابد.

معیت رحیمی از ویژگی های مومنان است، یعنی خدا با مومنان نوعی «معیت» رحمانی و رحیمی دارد که خاص این دسته از آفریده ها است. البته ایمان دارای مراتب و درجاتی است که هر چه این درجه و رتبه ایمان بالاتر باشد، معیت رحمانی الهی قوی تر و شدیدتر می شود، به طوری که در مراتب پایین ایمان و تقوا و احسان، معیت به شکل رحمانی کلی و در مراتب برتر ایمان و تقوا و احسان به شکل رحیمیت ظهور می کند. پس وقتی خدا می فرماید: اَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنینَ(انفال، آیه 19) یا :اِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوْا(نحل، آیه 128) یا : اِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ(عنکبوت، آیه 16) به این معنا است که هر چه این ایمان و تقوا و احسان شدیدتر و زیادتر شود، به همان میزان ظهور معیت الهی در شکل رحمانی به رحیمی شدیدتر و زیادتر خواهد شد.

از آثار و برکات زیادت و افزایش ایمان و تقوا و احسان در انسان و امت اسلام این خواهد بود که مومنان متقی و محسن و امتی دارنده این صفات در سطح «ملکه و شاکله» هماره دست بالا خواهند بود و کسی یا امتی دیگر باز آنان بالاتر نخواهد بود، بلکه «علو» برای این امت خواهد بود؛ زیرا خدا می فرماید: وَ اَنتُمُ الاعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ؛ و شما اعلی و برتر هستید چون خدا با شماست. (محمد، آیه 35) این «معیت» که در آیه در قالب «الله معکم» بیان شده است، نوعی «قیومیت رحمانی و رحیمی» است که برای مومنان متقین و محسنین ثابت شده است. نتیجه آن نیز «علو» و برتری است که امت را در سطح «اعلی» قرار می دهد و کسی بر آنان چیره و پیروز نمی شوند.

 


99/2/7::: 4:31 ع
نظر()