سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در تو دو صفت است که خداوند آنها را دوست دارد: بردباری و تأنّی [رسول خدا صلی الله علیه و آله ـ به مردی فرمود ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :267
بازدید دیروز :507
کل بازدید :2102180
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/11
9:51 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

خداوند درباره یکی از مقامات انسانی برای متقین می فرماید:إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ؛در حقیقت مردم پرهیزگار در میان باغها و نهرها در قرارگاه صدق نزد پادشاهى توانایند.(قمر، آیات 54 و 55)

در آیاتی قرآنی از قاعدین سخن به میان آمده که از قیام به امر الهی از جمله جهاد و عدالت قسطی سر باز می زنند و با آن که از نظر مالی و توانایی های دیگر می توانند به امر الهی قیام کنند، ولی تخلف می کنند و به انجام وظایف و تکالیف خود قیام نمی کنند. این دسته از افراد از نظر درجه در تقابل با مجاهدین و قائمین قرار می گیرند.(توبه، آیات 46 و 81 و 86 ؛ نساء، آیه 95)

قعود به معنای نشستن است. البته در زبان عربی واژه دیگری چون جلوس به معنای نشستن آمده است؛ اما فرق هایی ظریف میان قعود و جلوس وجود دارد که شناخت آن در فهم معنایی آیات قرآنی و مفاهیم آن مفید و سازنده است. از جمله این فرق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شخصی که ایستاده است، وقتی می نشنید، به وی قاعد می گویند؛ در حالی که شخص خوابیده وقتی می نشیند او را جالس می گویند. پس قعود در برابر قیام است؛ در حالی که جلوس این گونه نیست؛

  2. قعود دارای داوم و استمرار است؛ در حالی جلوس این گونه نیست؛  از این روست که خداوند فرمان می دهد تا در مجالس هم جمع تر مثلا دو زانو بنشینند و هم بلند شوند و حرکت کنند.(مجادله، آیه 11)

  3. قعود دارای ثبات سکونی است؛ در حالی که جلوس این گونه نیست و می تواند به حرکت بیانجامد. خداوند فرشتگان کاتب اعمال انسان را به صفت «قعید» یاد می کند که به معنای ثبات و داوم است.(ق، آیه 17)

پس قعود به معنای نشستن قایم همراه با ثبات و استمرار است؛ بنابراین ، در ذات واژه معنای داوم و ثبات متضمن است به طوری که در قاعد حرکت ناپذیری و زوال ناپذیری مطرح است. بر این اساس کسی که به مقام «فی‌ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلیکٍ مُقْتَدِرٍ، دست یافته است، از هر گونه حرکت از آن مقام مبرا خواهد بود و آن امر برایش ثابت و زوال ناپذیر بوده و از دوام و استمرار سود می برد.(قمر، آیه 55)


96/7/22::: 1:9 ع
نظر()