سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که به حکمت شناخته شود، چشمها او رابه دیده وقار و شکوه بنگرند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :182
بازدید دیروز :568
کل بازدید :2038430
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/7
5:3 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

خداوند در آیات قرآنی بر اهمیت و ارزش استغفار بسیار تاکید کرده است. در اهمیت استغفار همین بس که استغفار پیامبر(ص) می تواند بلا را دفع و رفع کند و نعمت را بشر ارزانی دارد؛ البته خداوند به پیامبر(ص) هشدار داده که تاثیر این استغفار درباره کافران و مشرکان لجوج نیست؛ زیرا اگر هفتاد بار ایشان استغفار برای آنان داشته باشد، تاثیری نخواهد داشت. خداوند می فرماید: اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ؛ چه براى آنان آمرزش بخواهى یا برایشان آمرزش نخواهى یکسان است‏ حتى اگر هفتاد بار برایشان آمرزش طلب کنى هرگز خدا آنان را نخواهد آمرزید چرا که آنان به خدا و فرستاده‏ اش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمى ‏کند.(توبه، آیه 80)

از این آیه به دست می آید که هفتاد بار استغفار پیامبر(ص) نقش به سزایی دارد. از همین روست که عدد هفتاد برای استغفار روزانه معروف و مورد عمل است؛ چنان که  استغفار هفتاد مرتبه در نماز شب نیز آمده است.

خداوند درباره تاثیر استغفار مردم در دفع و رفع عذاب می فرماید: وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ؛ و تا تو در میان آنان هستى خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند و تا آنان طلب آمرزش مى کنند خدا عذاب ‏کننده ایشان نخواهد بود.(انفال، آیه 33)

از این آیه هم چنین فهمیده می شود که پیامبر(ص) نقش کلیدی در دفع عذاب و رفع آن دارد و می توان با صلوات و توسل از این حضور ایشان در قالب امام زمان(عج) هم چنان بهره مند شد؛ زیرا امروز اوست که دافعه عذاب از مردمان است؛ چرا که نفس ایشان است.(آل عمران، آیه 61) هم چنین از آیه فهمیده می شود که استغفار مردم باید دایمی باشد؛ زیرا فعل مستقبل و مضارع آمده که دلالت بر استمرار در حال و آینده دارد.

البته خداوند به پیامبر(ص) فرمان داده که برای خودش نیز استغفار کند: وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ؛ و براى دنب آمرزش بخواه.(غافر، آیه 55) البته از آن جایی که پیامبر(ص) از ذنب به معنای گناه مبرا و پاک است، مراد از این استغفار به قصد دفع است نه رفع؛ یعنی پیش از آن که بلایی بیاید آن را با استغفار دفع کن!

هم چنین باید توجه داشت که ذنب غیر از گناه است، بلکه تبعات و پیامدها و دنباله های عمل است. در حقیقت به پیامبر(ص) هشدار می دهد که هر کاری دنباله و پیامدهای مثبت و منفی دارد، برای رهایی از دنباله های منفی عمل و کار، بهتر است که استغفار کنی تا این ها از تو دفع شود. در آیات آغاز سوره فتح نیز از غفران ذنب سخن به میان آمده است؛ زیرا جهادهای پیامبر(ص) موجب قتل و کشته شدن مشرکان شده بود و به طور طبیعی آنان پیامبر(ص) را مذنب و قاتل می دانستند، با استغفار چنین روحیه ای دفع و آثار و تبعات منفی فتح مکه دفع می شود.

هم چنین در آیات دیگر از قرآن بیان شده که برای کسب منفعت و جلب آن نیز می توان به استغفار پناه برد تا از برکات آن بهره مند شد.


95/8/17::: 4:26 ع
نظر()