سفارش تبلیغ
طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی
از دست دادن فرصت اندوهى گلوگیر است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :180
بازدید دیروز :400
کل بازدید :1302024
تعداد کل یاداشته ها : 1693
98/9/20
9:47 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[175]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. سرباز ولایت نگارستان خیال فصل انتظار جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی رایحه ی انتظار نگاهی نو به مشاوره هزار دستان پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا اهالی بصیرت وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی دنیای ماشین ها در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم


در آیات قرآن، متشابهاتی است که باید به محکمات که ام الکتاب نسبت به قرآن کریم است ارجاع داده شود.(آل عمران، آیه 7) البته برای هر چیزی ام الکتاب است که از آن به کتاب مبین یا لوح محفوظ یا کتاب مکنون یاد می شود، ولی باید توجه داشت که محکمات در قرآن هر چند رقیقه آن حقیقت لوح محفوظ است ولی مراد آن حقیقت به شکل مستقیم و مباشری نیست، زیرا آن حقیقت را تنها معصومان دسترسی دارند. (واقعه، آیات 78 تا 80)
از نظر آموزه‌های قرآنی، ارجاع محکمات به متشابهات نیز کار همان معصومان سلام الله علیهم است، ولی از آن جایی که قرآن خود بیان و مبین و تبیان هر چیزی شاگردان معصوم علیهم السلام نیز می توانند بر اساس تقوا و تعلیم و تزکیه الهی و معصومان علیهم السلام و اصول مبانی ایشان به ارجاع متشابهات به محکمات اقدام کنند.
یکی از متشابهات، سبع المثانی است. خدا می فرماید : وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ لَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَی? مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلَا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ للمومنین؛ و به راستی که هفت آیه از مثانی و قرآن بزرگ را به تو عطا کردیم . بنابراین به امکانات مادی و ثروت و اولادی که برخی از گروه های آنان را از آن برخوردار کردیم ، چشم مدوز ، و بر آنان به سبب اینکه پذیرای حق نیستند اندوه مخور ، وپر و بال لطف و مهربانیِ خود را برای مؤمنان فرو گیر .(الحجر، آیات 77 و 88)
سبع به معنای هفت، و المثانی جمع مثنی یعنی دوتایی. اصطلاح مثنی در جایی به کار می رود که دو چیز متناظر و مثل هم باشند، در حالی که عین هم نیستند. دو طرف طاقدیس در بنایی که متناظر و مثل هم هستند و یک دیگر تکیه می کنند و یک طاقدیس را پدید می آورد، مثنی می گویند.
از آن جایی که آیات سوره حجر از دو نعمت بزرگ سخن می‌گوید که ارزش آنها بیشتر از همه دارایی مشرکان و کافران است، می توان گفت که خدا به پیامبر (ص) می فرماید که من به شما چیزهایی دادم که هیچ چیز ارزش برابری با آنها را نداده است.
از آن جایی آنان به ثروت و دارایی مادی و دنیوی خود می بالند، خدا می فرماید در این امر من به همه هستی را دادم که هفت آسمان و هفت زمین است که مثل و متناظر به هستند، زیرا خدا در جایی در توصیف هستی می فرماید ‌: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَی? کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ خداست که هفت آسمان و نیز مثل آنها هفت زمین را آفرید. همواره فرمان او در میان آنها نازل مى شود تا بدانید که خدا بر هر کاری تواناست و اینکه یقیناً علم خدا به همه چیز احاطه دارد .(الطلاق، آیه 12)
پس احتمال قوی مراد از سبع المثانی اشاره به این حقیقت مالکیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به هستی از هفت آسمان و هفت زمین است که مثل و متناظر به هم است.
از نظر معنوی نیز دارنده قرآن عظیم است(قلم، آیه 4) که خلق عظیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را موجب‌ می شود و خلق پیامبر اکرم با خلق قرآن یکسان و متناظر هستند؛ زیرا هر دو به عظیم توصیف شده اند.
البته این تمام حقیقت سبع المثانی نیست، زیرا همان طور که آسمان و زمین و هستی، نور الله است و منبع نور یعنی ضوء چیز دیگری است، و این از مثل و تناظر رقیقه و حقیقت است، پس می توان گفت، در مرتبه مراد از این سبع المثانی، سوره حمد است، زیرا قرآن کریم نظیر همه هستی و تکوین و تنزل رقیق آن در ماده تدوین است، و از آن جایی که حمد خلاصه قرآن کریم است، پس سبع المثانی حمد در یک مرتبه از حقیقت است. البته قرآن و حمد هر دو، دو تنزل انزالی بر آسمان قلب و تنزیل بر زمین تدوین داشته است. با این همه تأکید بر سبع می شود؛ زیرا قرآن و حمد، با آن که دو مرتبه داشتند، ولی حمد به سبب خصوصیت جمعی جامع الکلم همه قرآن در هفت حقیقت و هفت یک از اسمای ذات است که در آن بیان شده است.
در مرتبه دیگر مراد از سبع المثانی، چهارده معصوم علیهم السلام هستند که دو هفت مثل و متناظر هستند و در حقیقت همان طور که در سوره کوثر به تعریض کافران ثروتمند و پسر دار پاسخ داده شده است که پیامبر اکرم با فاطمه زهرا سلام الله علیها ابتر نیست، در این جا با اشاره به همان حقیقت بیان کرده است که ایشان دارایی بزرگ چهارده معصوم را دارا هستند. پس قرآن ناطق معصومان و قرآن صامت دو نعمت بزرگ الهی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.