سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه با دانش خود به پیکار با نادانیش برخیزد، به بالاترین خوشبختی می رسد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :445
بازدید دیروز :568
کل بازدید :2038693
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/7
4:29 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

قرآن یک کتاب معمولی آموزشی و پرورشی نیست، بلکه کتابی است که بر اساس فطرت الهی انسان به آدمی می آموزد چگونه فکر و عمل کند و فلسفه و سبک زندگی خود را مطابق فطرتی قرار دهد که به هر دلیل بر او نهان شده و می کوشد با شخم زدن در عقول آدمی و شیار کردن، دانه های نهفته را بر انگیزد و زمینه رشد و نمو آن ها را فراهم آورد.

آموزه های وحیانی قرآن هرگز عقل و قلب را از هم جدا ندیده است و همانند یک کتاب فلسفی با انسان سخن نگفته و برهان و استدلال نیاورده است؛ هم چنین همانند یک کتاب رمانی و عاشقانه روی عواطف و احساسات انسان ها کار نکرده تا به گونه ای شخص با هم ذات پنداری خود را در جای شخصیتی قرار دهد و رفتارهای آن شخصیت را سرمشق خود قرار دهد و متاثر از عواطف و احساسات کورکورانه رفتار و عمل کند؛ بلکه به گونه است که در یک گزاره مقدمه و بخش اول و ابتدایی اش را با عقل و برهان شروع کرده و بخش دوم و خبری اش را با عشق و عواطف پایان برده و نتیجه ای بر اساس ترکیب عقل و قلب گرفته است. اگر یک قضیه ای را مطرح می کند صغری آن را عقل یا قلب و کبرای آن را قلب یا عقل قرار می دهد. پس اگر صغری عقلانی بود کبرای آن عاطفی است و اگر صغری ، عاطفی است بی گمان کبرای آن عقلانی است.

به عنوان نمونه حضرت ابراهیم(ع) وقتی با ستاره پرستان و ماه و خورشید پرستان سخن می گوید، در بیان استدلال خودش عقل و قلب را چنان به هم می آمیزد که فیلسوف نمی تواند منکر استدلالی و برهانی آن شود، ولی نمی فهمد چرا با اصطلاحات عاطفی و احساسی جملات را بیان می کند؟ اگر در مقام استدلال برهانی و عقلی است، چه اصطلاحات و واژگان عاطفی و احساسی را به کار می برد و اگر در جایی با عواطف و احساسات انسانی کار دارد، چرا عبارت و اصطلاحات علمی و برهانی را به کار می گیرد؟

خداوند می فرماید که حضرت ابراهیم(ع) در استدلال خود بر نفی ستاره پرستی فرمود: فَلَمَّا جَنَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ رَأَى کَوْکَبًا قَالَ هَـذَا رَبِّی فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِینَ؛ پس چون شب بر او پرده افکند، ستاره ‏اى دید گفت: «این پروردگار من است.» و آن گاه چون غروب کرد، گفت: «غروب‏ کنندگان را دوست ندارم.»(انعام، آیه 76)

این که در استدلال در نفی ربوبیت و پروردگاری ماه و خورشید بگوید: انی لا احب الآفلین، من افول کنندگان را دوست ندارم؛ این خلاف اصول و روش های استدلالی و برهانی است؛ زیرا در استدلال جایی برای دوست داشتن و نداشتن نیست؛ اگر سخن از این است که افول کنندگان شایسته پرستش و عبودیت نیستند؛ زیرا یک رب و پروردگار باید در همه حالات در کنار مربوب باشد تا او را به درستی ربوبیت و پروردگاری کند و چون ماه و خورشید افول می کنند و در دسترس نیستند نمی توانند پاسخ گو باشند ، پس شایسته عنوان ربوبیت و پروردگاری نیستند، چرا باید این استدلال را با کلماتی عاطفی  و احساسی که برخاسته از قلب است به کار گیرد در حالی که باید کلمات و اصطلاحاتی را به کار گیرد که مربوط به حوزه اندیشه و عقل است.

در حقیقت قرآن با این روش ویژه خود بیان می کند که نمی توان روش تعلیم و تزکیه ای جز ترکیب عقل  و قلب داشت؛ زیرا ایمانی که مطلوب قرآن و خداوند است، اقرار به زبان، اذعان به قلب و عمل به جوارح است؛ یعنی تا عقل اندیشه ای جزم نکند و قلب ارادی نپذیرید و عزم نداشته باشد، ایمان حقیقی شکل نمی گیرد و موتور حرکتی انسان برای زندگی بر مدار حقیقت قرآنی روشن نمی شود. پس باید عقل  و قلب یعنی جزم اندیشه ای و عزم قلبی و ارادی در کنار هم باشند تا حقیقت حرکت درست تحقق یابد. باید عقل و معرفت ذهنی با قلب و عشق و شوق عمل درکنار هم تحقق یابد تا ایمان واقعی شکل گیرد.


94/11/4::: 10:0 ع
نظر()