سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدکاران، جز با همانندان خود، دوستی نمی کنند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :592
بازدید دیروز :568
کل بازدید :2038840
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/7
9:32 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

خداوند حقیقی است که جز از راه جلوه هایش غیر قابل شناخت و دسترسی است. در حقیقت خداوند را می توان از راه فعل خداوند شناخت؛ زیرا در مرتبه ذات و هم چنین صفاتی که عین ذات است، منطقه ممنوع است و کسی را نرسد به آن مقام برسد و تنها مقامی که انسان می تواند بدان خدا را بشناسد همان مقام فعل خدا است.

از آن جایی که هستی مظاهر اسما و صفات الهی و تجلیات اوست، می توان از راه آیات آفاق و انفسی خدا را شناخت.(فصلت، آیه 53) از این روست که خداوند همه هستی را آیات و نشانه های خداوند دانسته است.

البته در میان افعال و مظاهر و تجلیات الهی، برخی از آن ها آیات عظما و آیات کبرای الهی است. از جمله پیامبر(ص) که آیت الله العظمی الهی است.

پس برای خداوند دو نوع جلوه و تجلیات است که شامل تجلیات عام و خاص یعنی صغری و کبری است؛ زیرا برخی تنها وجهی از وجوه و صفتی از صفات الهی یا چند صفت را نشان می دهد و برخی دیگر تمام صفات الهی را نشان می دهد.

خداوند در تجلیات خویش برای معرفی خود، دو نوع تجلی تکوینی و تدوینی دارد.

تجلیات تکوینی که همان مخلوقات الهی است که شامل تجلیات صغری و کبری است. امام علی(ع) می فرماید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه‌؛ حمد و سپاس برای خداوندی است که برای خلقش به سبب خلقش تجلی کرد.»( شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج7، ص181)

تجلیات تدوینی همین تجلی خداوند در قرآن است. امیرمومنان امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید:«فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ‌ فِی کِتَابِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکُونُوا رَأَوْهُ‌؛ پس خداوند سبحان برای مردم در کتابش قرآن بدون این که دیده شود تجلی کرد.»( شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج9، ص103)

پس همه هستی تجلی عام خداوند و قرآن تجلی خاص اوست.


94/10/15::: 9:59 ع
نظر()