سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، کسی است که به ناحق، پشت مسلمانی را برهنه کند [و بر آن تازیانه زند] و کسی است که به ناحق، کسی را که وی را نزده است، بزند یا آن را که قتلی مرتکب نشده است را بکشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :429
بازدید دیروز :568
کل بازدید :2038677
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/7
3:47 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

 

درباره دیگران قضاوت نکنید! البته می توانید بر اساس ظاهر رفتار کنید و آن را برای معاشرت خود با دیگران اصل قرار دهید؛ زیرا به هر حال انسان عاقل نمی تواند نسبت به ارتباطات خود بی تفاوت باشد و نیازمند آن است که با کسی معاشرت و هم نشینی داشته باشد که او را در رسیدن به اهداف الهی یاری رساند و از کسانی که دشمن ایمان آدمی است دوری ورزند. از این روست که آیه 30 سوره محمد(ص) آمده با لحن و گفتار منافقان می توانید آنان را بشناسید و رفتارتان را بر اساس آن سامان دهید یا گفته شده افرادی را که می خواهید به عنوان دوست بگیرد، آزمایش کنید و یا گفته می شود: المومن اذا وعد وفی و المنافق اذا وعد جفی؛ مومن هنگامی که وعده می دهد وفا می کند؛ و منافق هنگامی که وعد می دهد جفا می کند.

البته انسان نباید خودش را تزکیه به معنای خودستایی بکند؛ خداوند می فرماید: فَلَا تُزَکُّوا أَنفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى؛ پس خودتان را پاک ندانید و خودستایی نکنید؛ خداوند به کسی که با تقواتر است آگاه تر است.(نجم، آیه 32)

کسی که خودستایی می کند دچار غرور شده و سقوط می کند. همین خودستایی است که ابلیس را ساقط کرد. خداوند می فرماید: قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قَالَ أَنَاْ خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ؛ خدا فرمود: «چون تو را به سجده امر کردم چه چیز تو را باز داشت از اینکه سجده کنى؟» گفت: «من از او بهترم. مرا از آتشى آفریدى و او را از گِل آفریدى.»(اعراف، آیه 12؛ نیز ص ، آیه 76)

همین غرور در ما است که حتی نسبت به مردگان رحم نمی کنیم و برای اقامه نماز میت و استغفار برای آنان نمی رویم، در حالی که پیامبر رسول الله (صلی الله علیه و آله) می فرماید: صلوا علی المرجوم من أمتی و علی القاتل نفسه من أمتی و لا تدعوا أخدا من أمتی بلا صلاة؛ بر (جنازه) کسی از امت من که سنگسار شده نماز (میت) بخوانید. و بر کسی‏ از امت من که خودکشی کرده نماز بخوانید و (جنازه) احدی از امت مرا بدون نماز نگذارید.

به قول شاعر: بچشم عجب و تکبر نگه به خلق مکن - که دوستان خدا ممکنند در اوباش.

در کشکول شیخ بهائی نقل شده: که در یکی از نواحی اطراف بصره مرد فاسدی مرد، بس که همه مردم از او در اثر اعمالش نفرت داشتند، کسی حاضر نشد در حمل جنازه او شرکت کند، همسرش کسانی را برای حمل جنازه به اجرت گرفت و آن را به نمازگاه بردند ولی کسی حاضر نشد بر او نماز بخواند، آنگاه او را بردند در صحرا دفن کنند.

در حوالی صحرا کوهی بود که زاهدی مشهور در بالای آن به عبادت مشغول بود، دیدند که آن زاهد از کوه پائین آمده، و منتظر جنازه است، و قصد دارد که برای او نماز بخواند، خبر آن بین مردم آبادی منتشر شد، اهالی همگی بیرون آمده و به آن نماز خواندند، و مردم از این کار زاهد تعجب کردند و علت آن را از زاهد پرسیدند، او گفت: در عالم خواب به من گفتند: از کوه پائین برو به فلان محل آنجا جنازه‏ای می‏آورند که به جز همسرش کسی با او نیست و برای او نماز بخوان، زیرا خداوند او را بخشیده است.

مردم از این کار تعجب کردند، زاهد از آن زن از حالات شوهرش پرسید؟ گفت: او در روز مشغول شرابخواری می‏شد. سوال کرد: آیا هیچ عمل خیری از او مشاهده کرده ‏ای؟

زن شوهر مرده گفت: سه کار نیک در او بود: یکی این که، او هنگام صبح که حالت مستی از او رفته بود، لباس خود را عوض می ‏کرد و وضو می‏گرفت و مشغول نماز می‏ شد؛ دیگر این که هرگز خانه او از یکی دو یتیم خالی نبود، و احسان و نیکی او نسبت به آنها بیشتر از احسان کسی بر اولادش بود؛ و سوم این که در اثنای شب از خواب بلند می ‏شد و سپس گریه می‏ کرد و می ‏گفت: پروردگارا؛ کدام گوشه‏ ای از گوشه ‏های جهنم را می‏ خواهی با این خبیث پر کنی؟( نگاه کنید: شهابُ الحکمة در آداب و اخلاق و حکمت عملی‏؛ نویسنده: شیخ شرف الدین یحیی المفتی البحرانی‏، باب الشین)

 


94/10/1::: 6:24 ع
نظر()