سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که پیشاپیش رایها تاخت ، درست را از خطا باز شناخت . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :335
بازدید دیروز :568
کل بازدید :2038583
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/7
12:16 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

شاید عادت کرده باشیم که در عیدها جامه نو بپوشیم و عیدی بدهیم و عیدی بگیریم، ولی عادت نداریم که برای غذا عید بگیریم و برای سفره هایی رنگین غذا جشنی داشته باشیم. مردم در دوران گذشته عیدها با آذین بستن محیط و خانه و یا با آراستن خود جشنی می گرفتند و غذاهای رنگارنگ و رنگین می خورند. البته چون اصالت به آراستن بود، آن را عید زینت و آراستن می گفتند. خداوند در آیه 59 سوره طه از « یَوْمُ الزِّینَةِ» به عنوان زمان قرار موسی(ع) با فرعون وساحران سخن به میان آورده است. این همان روزی بود که مردم جمع می شدند و با آرایش خود و محیط ، آن روز را عید و جشن می گرفتند.

بت پرستان در زمان حضرت ابراهیم(ع) نیز جشنی داشتند که آن روز را در شهر نمی ماندند و به صحرا می رفتند، همان طوری که ما امروز به عنوان سیزده به در به صحرا و طبیعت می رویم و تمام روز را در طبیعت می مانیم. در آن روز عید بت پرستان غذاهایی را برای بتان خویش آماده کردند که البته چون نمی خوردند مورد تمسخر حضرت ابراهیم قرار گرفتند و ایشان به بتان فرمود: فَقَالَ أَلَا تَأْکُلُونَ؛ پس گفت آیا نمی خورید؟!(صافات، آیه 91)

یکی از مهم ترین اعیادی که در قرآن معرفی شده، روز عید مسیحیان است. علت این جشن ، بر اساس آیه 114 سوره مائده نزول سفره غذایی آسمانی بود. خداوند می فرماید: قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ؛ عیسى پسر مریم گفت: «بار الها، پروردگارا، از آسمان، سفره و خوانى بر ما فرو فرست تا عیدى براى اوّل و آخر ما باشد و نشانه‏ ای از جانب تو. و ما را روزى ده که تو بهترین روزى ‏دهندگانى.»

یکی از اعیاد دیگر که ارتباط تنگاتنگی با عید مسیحیان دارد همین عید یلدا و شب اول زمستان است. یلدا کلمه و واژه آرامی به معنای تولد و زاد روز است. حال این تولد برای زمستان است یا خورشیدی که پس از آن زاده می شود و روزها بلند می شود و دوباره به بلوغ می رسد یا مراد زاد روز خورشید آسمان حقیقت حضرت عیسی بن مریم(ع) است که در همین روز و شب اتفاق افتاده است هر چند مسیحیان کنونی ده روز بعد را جشن می گیرند. به نظر می رسد که این هماهنگی میان غذا، و سفره های خوراکی در شب یلدا و تولد حضرت عیسی(ع) و یا خورشید بی ربط و بی اساس نیست. ما نیز در شب های یلدا جشن می گیریم که تاریخی دیرین دارد؛ شاید این دیرینگی به تولد عیسی بن مسیح (ع) باز می گردد که شب تولد خورشیدهای آسمان دنیا و آسمان معنویت است. گفتنی است که زمانی ایرانیان به ویژه در عراق کنونی و شمال غربی مسیحی بودند که کشور کنونی ارمنستان بازمانده همان ایرانیان مسیحی است.


94/9/30::: 6:7 ع
نظر()