سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شیفته دانش، داناترین مردم است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :119
بازدید دیروز :380
کل بازدید :2046841
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/30
12:48 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

اسلام دین اخلاق به ویژه اخلاق اجتماعی است. از این رو گفته شده که خوشخو به بهشت می رود و بدخو جایی در بهشت ندارد. پیامبر(ص) نیز می فرماید برای اتمام مکارم اخلاقی بر انگیخته شده ام. این بدان معنا است که مومن باید بهترین ها را در اخلاق داشته باشد و در آداب اجتماعی و رفتار با دیگران سر مشق و الگو باشد به طوری که اگر دیگران بر اساس عدالت و حتی احسان و عواطف انسانی عمل می کنند، مومن باید بر اساس مکارم اخلاق و برترین های اخلاقی رفتار کرده و اوج هر نیکی و خوبی را بر گزیند و عمل کند. به این معنا که برترین ها را اخذ نماید چنان که خداوند فرموده است: یاخذ باحسنها(اعراف، آیه 145)

ادب اجتماعی و مکارم اخلاق را باید در برابر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بیش تر و بهتر رعایت کنیم. خداوند در آیات قرآنی به برترین ها در ادب با پیامبر(ص) هم چنین نفس آن حضرت یعنی امیرمومنان (ع) و دیگر انوار الهی توجه داده است. خداوند در آیات سوره خحرات و احزاب برخی از این آداب را بیان نموده است.

به عنوان نمونه در آیات نخست سوره تحریم می فرماید مومنان نباید بر پیامبر(ص) پیشدستی کرده و تقدم جویند و هم چنین می فرماید بلند تر از صوت پیامبر(ص) با وی سخن مگویید و با صدای بلند او را صدا نزنید چنان که عادت میان خودتان است. اصولا مومن همان طوری که چشم فروهشته است صدایش نیز فروهشته است. اگر این کار را نکنید تمام کارهای نیک و خوب خودتان را با این کار غلط از میان می برید و احباط می کنید.

هم چنین باید بمانید تا آن حضرت(ع) از خانه خارج شود و پیش از خروج ایشان پشت در خانه اش نروید و ایشان را صدا نزنید.

این ها تنها گوشه ای از آداب معاشرت و ارتباط با پیامبر(ص) است. البته این احکام خاص زمان حضور جسمی ایشان نیست؛ بلکه حکمی است که امروز نیز باید مومنان داشته باشند. مومن وقتی پیامبر(ص) و یا امام زمان هر دوره وعصر خودش را می خواند باید این اصول را مراعات کند. امروز هم نباید هنگام کار داشتن با پیامبر(ص) و امامان(ع) داد بزنیم و با بلندگو گوش خراش یا محمدا! بگوییم و یا علیا! بگوییم. اصولا باید به گونه ای باشیم که گویی در برابر شاه  و سلطانی بزرگ و مقام عالی هستیم. آیا در هنگام حضور در نزد این افراد داد و فریاد می کنیم یا صدای خودمان را بلند می کنیم و با صدای بلند با آنان صحبت می کنیم. اگر می خواهیم در مقام منادی هم باشیم باید رعایت کنیم چه رسد که در مقام مناجات بخواهیم حرف بزنیم.

به نظر می رسد شیوه ای که اکنون در جامعه به ویژه در مناسبت های عمومی و دعاهای جمعی انجام می شود بیرون از ادب باشد. جالب این که وسط مناجات و توسل به اهل بیت(ع) یک دفعه روضه و مصیبت می خوانیم و بر خلاف ادعیه ماثور  و وارده شده تعداد را افزایش یا کاهش می دهیم و حتی سینه زنی و مداحی هم می کنیم. شب های قدر را به خاطر دارید که میان هر قسم دادن به امامی یک مصیبت نامه هم همراه می کنیم. آیا اینها ضد ادب دعا و ضد ادب معاشرت با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)  برخلاف شیوه و سنت و سیره پیامبر(ص)  و اهل بیت(ع) نیست؟! شکی نیست که بسیاری از این  کارها نه تنها بدعت است بلکه ضد آداب و ادب است.



94/5/4::: 9:51 ص
نظر()