سفارش تبلیغ
صبا ویژن
استمرار عبرت اندوزی به بینش می انجامد و خودداری (از زشتیها) را نتیجه می دهد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :430
بازدید دیروز :568
کل بازدید :2038678
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/7
3:48 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

مهم ترین اصل در قبولی اعمال آن است که «عمل صالح» باشد. عمل صالح حتی شامل ایمان نیز می شود؛ زیرا ایمان حالتی است که از جزم عقلی و عزم قلبی و جوارحی به دست می آید. از همین روست که کسی که در دنیا ایمان نیاورد در آخرت نمی تواند ایمان بیاورد؛ زیرا آخرت جایی عمل نیست و تنها در دنیا می توان عمل داشت. شخص در آخرت با آن که اهل جزم می شود و همه چیز برایش یقینی و شهودی است، ولی نمی تواند به همان یقین خودش ایمان بیاورد؛ چون آخرت جای عمل نیست. امیرمومنان امام علی(ع) می فرماید: الیوم عمل بلاحساب و غدا حساب بلا عمل.

پرسش این است که ملاک عمل صالح بودن چیست؟ به کدام عملی عمل صالح گفته می شود و به کدام عمل عمل طالح و فاسد می گویند؟

برخی گفته اند: عمل صالح هر چیزی است که خداوند آن را به عنوان عمل واجب و مستحب بیان کرده است.

برخی دیگر گفته اند: این نمی تواند معیار و ملاک عمل صالح باشد؛ زیرا بسیاری از اعمال است که انسان انجام می دهد و از واجبات و مستحبات است ولی عمل صالح نیست؛ از جمله نمازی که با ریا اقامه می شود و یا احسان و خدمت به دیگری که با ریا و منت همراه است. در مقابل گاه آدم به ظن و گمان آن که کار خیر و صالح است، انجام می دهد و همان ثواب و خیر را برایش می نویسند.

پس باید گفت ملاک و معیار عمل صالح باید چیز دیگری باشد. به نظر می رسد که ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست؛ چنان که از آیه 8 سوره انسان و آیات و روایات دیگر به دست می آید. کسی اگر عملی را برای تقرب به خدا و رضایت او انجام دهد و وجه الله را در نظر داشته باشد، این عملش عمل صالح است حتی اگر اشتباه در مصداق و خطا در عمل داشته باشد و کاری را انجام دهد که فاسد است و یا نتیجه ای فاسد دارد، ولی چون به قصد وجه الله و رضایت او انجام داده، این عمل صالح خواهد بود.

بر همین اساس کارهایی که یک شخص بدون قصد تقرب به خدا و وجه الله انجام می دهد حتی اگر از مصادیق احسان و خیر و عمل خوب و صالح ظاهری باشد، ملاک عمل صالح را ندارد و موجب نمی شود تا شخص به خدا نزدیک شود و تقرب جوید. البته خداوند اجر و مزد عمل صالح را در همین دنیا به او می دهد ولی در آخرت برایش هیچ چیزی نیست؛ چون قصدش اموری چون ارضای عواطف خودش بوده و یا به قصد ریا و منت و تفاخر و مانند آن انجام داده است و اثر این همین اندازه است که در دنیا به او چیزی می رسد.(بقره، آیات 200 و 201؛ آل عمران، آیه 77؛ شوری، آیه 20)

به هر حال، ملاک و معیار عمل صالح بودن، همان تقرب جویی و رضایت خواهی و انجام عمل به قصد وجه الله است.


94/4/28::: 6:8 ع
نظر()