سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سنگ را بدانجا که از آن آمده باز باید گرداند ، که شر را جز با شر نتوان راند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :123
بازدید دیروز :529
کل بازدید :2042544
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/16
5:27 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

مدیریت نفس و روان، یکی از مهم ترین خواسته های انسان های سالم است؛ زیرا انسان سالم بر این باور است که روح انسانی هنگامی که در تن قرار گرفت و با آن آمیخت، به شکلی در آمده که با همه افزایش قابلیت های انفعالی اش، در عرصه مدیریت انسان، تسلط و چیرگی خاصی می یابد. به این معنا که نفس و روان آدمی، به سبب حضور قوی ماده و گرایش های دنیوی، کم تر می تواند می تواند به گرایش های روحی نفس پاسخ مثبت دهد. از این رو، بخش اعظم تلاش های آدمی برای ایجاد اعتدال و تعادل میان دو خواسته متقابل نفس یعنی گرایش به ماده و گرایش به فراماده صرف می شود.

نفس آدمی به سبب حضور در عالم ماده به طور طبیعی گرایش بیش تری به امور مادی داشته و به گونه ای از گرایش به سوی معنویت و فراماده گریزان است. از این رو نمی تواند به بخش وجه اللهی خود یعنی گرایش به معنویات پاسخ های مناسب و درخوری بدهد. این جاست که عقل به عنوان عنصر روحانی نفس، عمل می کند و خواهان تعادل و اعتدال می گردد تا خواسته های نفسانی را در مسیر کمالی شدن مدیریت کرده و سامان دهد.

عقل به آدمی اموری چون عفت (حیا) و دین داری را می آموزد که مجموعه از قوانین مدیریت نفس می باشد. از این جاست که مساله ای به نام مبارزه با نفس به شکل ریاضت در شکل افراطی آن مطرح می شود و برخی از انسان ها به این شکل عمل می کنند که به خواسته های طبیعی نفس در حوزه امور مادی پاسخی ندهند و آن را سرکوب کنند. این پاسخ افراطی همانند پاسخ افراطی که برخی دیگر می دهند، موجبات تباهی نفس انسانی را فراهم می آورد؛ زیرا همان اندازه که پاسخ بیرون از حد و اندازه به خواسته های مادی نفس می تواند زیانبار باشد، پاسخ بیرون از حد و اندازه به خواسته های معنوی در شکل سرکوب خواسته های مادی نفس می تواند زیانبار باشد.

عقل سالم و فطرت سلیم که اسلام بدان دعوت می کند، خواهان اعتدال و تعادل برای دو خواسته متقابل نفس می باشد. این جاست که مسایلی چون روزه به عنوان تمرین مدیریت بر نفس مطرح می شود تا ضمن پاسخ گویی مناسب به خواسته های معنوی نفس به خواسته های مادی آن نیز پاسخی شایسته و در خوری بدهد.

شیوه پاسخ گویی به خواسته های متقابل نفس، موجب می شود تا نفس در بستری مناسب به تعالی و رشد خویش ادامه دهد و از تمام ظرفیت و استعداد خویش برای متاله شدن و خدایی گشتن بهره برد. ازاین روست که روزه بر خلاف ریاضت های غیر شرعی موجب رشد کاریکاتوری نفس نمی شود بلکه موجب می شود تا شخصیت انسانی در یک تمامیتی به کمال مطلوب دست یابد.

تمرین روزه داری تنها بخشی از تمرین دست یابی به اعتدال و تعادل شخصیتی انسان و نفس وی می باشد. از این روست که نمی بایست تنها به ریاضت شکمی بسنده کرد. این جاست که معنا و مفهوم روزه داری فراتر از ریاضت های بدنی می شود و روزه دار تنها به مبارزه با خوردن و نوشیدن و دیگر شهوات نفسانی بسنده نمی کند بلکه لازم است تا در هنگام روزه به همه ابعاد وجودی نفس خویش پاسخی درخور و مناسب بدهد که این پاسخ گویی شامل برنامه های در حوزه مدیریت رفتاری ، شناختی و معرفتی و نیز عاطفی و احساسی می شود. این گونه است که جامعیت روزه داری در مفهوم قرآنی و اسلامی آن مهم ترین ابزار برای مدیریت نفس و تسلط بر آن می شود که از آن به تقوا یاد می گردد.