سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس راهی را در جستجوی دانش بپیماید، خداوند راهی را به سوی بهشت برایش هموار گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :371
بازدید دیروز :340
کل بازدید :2041346
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/13
5:58 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

علم به معنای کشف مجهول و رونمایی از آن است؛ از همین رو گفته اند علم نوری است که بر چیزی می تابد و آن را از ظلمت بیرون می آورد و به نمایش می گذارد. بر این اساس، وقتی سخن از علم الغیب می شود، نمی تواند به معنای بقای چیزی در غیب باشد در حالی که علمی به آن تعلق گرفته و نوری بر آن تابیده باشد. پس وقتی چیزی متعلق علم می شود، دیگر در ظلمت و غیب باقی نمی ماند. این بدان معناست که پس از تعلق علم به غیب، دیگر آن چیز غیب نیست، بلکه مشهود است.

اما این که درباره خدا گفته شده که خدا «عالم الغیب و الشهاده» است(توبه، آیات94 و 105؛ زمر، آیه 46؛ تغابن، آیه 18) این اطلاق نمی تواند حقیقی باشد؛ زیرا برای خدا غیب و شهادت فرقی ندارد؛ زیرا اگر علم کشف و ظهور و شهود است، همه چیز برای خدا مشهود و ظاهر است؛ چنان که خدا می فرماید: إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدًا(نساء، آیه 33؛ فصلت، آیه 53) شهید در این گونه آیات هم به معنای شاهد است و هم به معنای مشهود؛ یعنی خدا شاهد هر چیزی و هم مشهود در هر چیزی است.

بر این اساس، اگر گفته شد خدا عالِم غیب است، این ارشاد به نفی موضوع است؛ یعنی چیزی نزد خدا غیب نیست. پس برای خدا هیچ چیزی غیب نیست؛ بلکه مراد آن است که اگر چیزی برای دیگری غیب است، برای خدا مشهود و معلوم است و غیبت نیست.  

البته از آیات قرآنی به دست می آید که اگر همه چیز برای خدا مشهود و معلوم به شهود است؛ برای برخی از انسان ها که در مقام «مرتضی» هستند، به تعلیم الهی، غیب برای آنان نیست، بلکه آن چیزی که برای دیگران است، برای خدا به اصالت مشهود و معلوم به شهود، و برای مرتضی ها به تبع خدا و مقام مظهریت، مشهود و معلوم است.(جن، آیات 26 و 27) از نظر قرآن، پیامبر(ص) و چهارده معصوم(ع) به عنوان مومنان خاص الهی ازاین مقام برخوردار هستند و همه عالم برای آنان مشهود و معلوم به شهود است و چیزی برای آنان غیب نیست؛ از همین روست که پس از توفی نیز آنان نسبت به دنیا آگاه هستند چنان که در دنیا به آخرت آگاه بودند و این آگاهی تا جایی است که ما در سلام نماز با آنان به حضور سلام داده و می گوییم: السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. هم چنین این حضور و شهودی آنان نسبت به امر غیب و باطنی چون نیت ها چنان است که در قیامت به عنوان شاهدان اعمال انسان شهادت می دهند که این عمل صالح را باچه نیت انجام داده ایم، آیا به نیت اخلاص و تقرب یا ریا و مانند آنها.(توبه، آیات 94 و 105)