سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که تو را از گزندى ترساند چون کسى است که تو را مژده رساند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :429
بازدید دیروز :340
کل بازدید :2041404
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/13
8:51 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، قانون می بایست دارای چند شرط باشد تا قابلیت اجرا و نیز کارآیی داشته باشد. از مهم ترین شروط آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.       علم : شرط اول این که علمی باشد؛ یعنی دارای مبنای علمی نه ظنی باشد؛ و مواد آن بر اساس معلوماتی باشد که عقل و نقل آن را کشف کرده باشد؛ یعنی معلومات مبتنی بر کشفیات قلب سلیم با تعقل و تفقه یا نقل وحیانی معتبر باشد؛ زیرا اگر این گونه نباشد، بر اساس جهل علمی یا جهل عقلی می شود که حاکمیت از آن هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی می شود.(ملک، آیه 10؛ نجم، آیات 23 و 27)

2.      عمل : شرط دوم آن که عملی باشد؛ یعنی قابلیت اجرا داشته باشد؛ زیرا قوانینی که بر اساس کشف عقل سلیم و نقل معتبر نباشد، قابلیت عملی و اجرا هم ندارد؛ این قابلیت برای اجرا به گونه ای باشد که اکثریت مردم بتوانند آن را عملیاتی کنند و تنها برای شماری خاص استطاعت انجام نباشد.(حدید، آیه 27)

3.      حق: بر اساس این شرط، نمی توان تابع قانونی شد که باطل باشد و از حق هیچ بهره ای نبرده باشد.(غافر، آیه 19)

4.      عدل: از آن جایی که ظهور حق به عدالت است، لازم است تا قوانین مبتنی بر عدالت باشد؛ زیرا با عدالت است که هر چیزی در جایگاه مناسب آن قرار می گیرد که همان جایگاه حق است.  امیرمومنان امام علی(ع) می فرماید: الْعَدْلُ یَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا؛ عدالت، هر چیز را به جاى خود مى نهد.(نهج البلاغه، صبحی صالح، حکمت 437)

5.      مصحلت و منفعت: قانون می بایست دارای مصلحت و منفعت برای اکثریت باشد.(نساء، آیه 11)

6.      خدایی بودن: از دیگر شروط بلکه مهم ترین و اصلی ترین آن این است که منبع قانون خدایی باشد؛ زیرا جز خدا کسی نمی داند حق چیست؟ تا در آن چیز جایی مناسب و حق خود قرار گیرد که موجب تحقق عدالت است؛ و هم چنین تنها خدا است که می داند چه چیزی مصلحت و منفعت دارد یا مفسدت؟ و هم چنین تنها خدا است که می داند چگونه آن قانون می تواند قابلیت تحقق و اجرا پیدا کند؛ زیرا خدا علیم مطلق به همه هستی از ظاهر و باطن هر چیزی است؛ از همین روست که خدا می فرماید: إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ؛ حکم و قانون جز برای خدا نیست.(یوسف، آیات 40 و 67) اما اگر انسان بخواهد به سبب ندانستن این امور، نمی تواند در تقنین و قانونگذاری موفق باشد؛ به عنوان نمونه خدا درباره قانون ارث می فرماید: لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا؛ شما نمی دانید کدام یک پدران و فرزندانتان برای شما سودمند تر هستند.(نساء، آیه 11)