سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسیارند کسانی که دانش دارند و از آن پیروی نمی کنند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :96
بازدید دیروز :511
کل بازدید :2041582
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/14
6:26 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

حور به چیزی گفته می شود که تضاد روشن و واضحی میان نقطه مرکزی وسط آن با پیرامونش باشد؛ مثل نقطه سفید و پیرامون سیاه، یا بر عکس. می گویند وقتی متوکل عباسی، به تخریب قبر اباعبدالله الحسین (ع) اقدام کرد، آن را شخم زد و آب انداخت؛ اما آب همه جا را فراگرفت جز آن قبر مقدس. این منطقه را حائر حسینی می گویند.

هم چنین وقتی چیزی دور چیزی دایره وار بگردد یا بازگردد، این نیز حائر است؛ از همین روست که همه بشر بلکه همه هستی حائر است؛ زیرا در ساختار «انا لله و انا الیه راجعون» در حال گردش است؛ از همین رو، کافری که معتقد به این نیست، کاری می کند که بر خلاف این اصل و سنت الهی است؛ خدا می فرماید: کافر این اعتقاد و کارهای خلاف را انجام می دهد؛ زیرا «إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ ؛ او پندارد و گمان دارد که هرگز چون حائر نیست و برنخواهد گشت. (انشقاق، آیه 14)

از نظر قرآن، انسان می بایست در دل حائر خدا باشد و نقطه مرکزی را خدا قرار دهد و دورش بگردد و این گونه حیران او شود. اصولا دل انسان این گونه ساخته شده است؛ زیرا خلقت الهی به گونه ای است که انسان دنبال عبودیت است و حائر و حیران بندگی.(ذاریات، آیه 56)

بر اساس آموزه های قرآنی، هر انسانی به سبب همان ویژگی دنبال معبودی است که حائر او باشد؛ اگر انسان واله خدا شد و حائر او، «اله» و معبودش که حیران اوست، همان «الله» می شود و در ساختار حقیقتی قرار می گیرد که در قالب انابه و انقطاع می گوید: لا اله الا الله؛ یعنی مالوه و معبودی جز الله نیست که حائر و حیران و واله او گردم.

اما اگر این انتخاب درست را نداشته باشد؛ هر چیزی برایش «اله» می شود و حائر و حیران او می گردد. به سخن دیگر، هر چه دلش را ربود و گرفتار حیرت و حیران کرد، همان «اله» اوست؛ چرا که الهه هر کسی همان چیزی است که دلش را ربوده است و گرفتار حیرت و حیران نموده و شخص حائر او شده و او را مالوه و معبود خود قرار داده است.

خدا در قرآن درباره غیر خدا پرستان گرفتار به هواهای شیطانی می گوید: کَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّیَاطِینُ فِی الْأَرْضِ حَیْرَانَ؛ مثل کسی که شیطان او را در زمین به شدت هوایی و ساقط کرده و حیران نموده است.(انعام، آیه 71)

این استهوته ، از ریشه هوی به معنای سقوط است؛ زیرا هواهای نفسانی موجب سقوط انسان است؛ شیطان با هواهای نفسانی انسان را ساقط می کند و در زمین حیران می گذارد؛ این گونه است که به جای خدا، ارباب متفرق می گیرد و به هر دری می زند و از این جا به آن جا می رود و دور آن چون حائری می گردد، ولی دستش به جایی و چیزی نمی رسد؛ چرا که غیر خدا هیچ هستند و سود و زیانی ندارند.(همان)

به هر حال، عاقل عالم و عامل آن است واله و شیدای خدایی شود که همان حقیقت «اله» است و حائر او باشد و بداند که در ساختار هستی، حیرت تنها برای خدا حقیقت است و حائر دیگران بودن جز باطل نیست، پس دل به خدایی بدهیم تا دل ما را برباید و واله و حیران او شویم که «الله» است و بندگی را تنها برای او شایسته و بایسته.