سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :25
بازدید دیروز :417
کل بازدید :2043436
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/18
1:45 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

هر چیزی جز خدا در هستی سببی دارد؛ یعنی بدون سبب چیزی موجود نمی شود و تحقق نمی یابد. در فرهنگ روایی از علت و معلول و سبب و مسبب بسیار سخن به میان آمده است؛ چنان که در آیات قرآنی نیز از بهره گیری از اسباب سخن به میان آمده و خدا در سوره کهف به این نکته توجه می دهد که برای هر چیزی سبب مناسبی لازم است.(کهف، آیات 84 و 85 و 89؛ بقره، آیه 166؛ ص، آیه 10؛ غافر، آیات 37 و 38)

در روایت نیز به این نکته توجه داده می شود که هر چیزی که هستی عین ذات او نیست، این معلول علتی است و سببی دارد: کُلُّ قائِمٍ فِی سِواهُ معْلُول.(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 13، ص 69؛ توحید ، صدوق، ص 35؛ بصائر الدرجات، الصفار، ج 1، ص 6)

افعال الهی در هستی بر اساس اسباب جاری و ساری می شود؛ چنان که در حدیث است: أبی اللّهُ أنْ یُجْرِی الْأشْیاء إِلّا بِأسْباب؛ خدا ابا دارد که امور جز از طریق اسباب جاری شود.(کافی، ج ، ص 183)

اما باید توجه داشت که جریان امور به اسباب به معنای این است که خدا کار را واگذار کرده و آن اسباب کار را انجام می دهد؛ بلکه سبب به معنای واسطه نیست؛ بلکه خدا چون مسبب الاسباب است، در برخی از امور خودش سبب مستقیم است و در برخی دیگر از امور از اسباب به شکل اذن بهره می گیرد؛ یعنی اسباب به اذن الهی کاری را انجام می دهند. پس مدبرات امر خودشان از اسباب الهی هستند و خدا مسبب الاسباب است. پس واسطه ای در میان نیست که خود مستقل عمل کند، بلکه مدبرات امر همانند ریسمانی هستند که در دست خدا است و آن خدا است که این اسباب را حرکت می دهد. باید توجه داشت که سبب در لغت همان ریسمان محکم ، بلند و آویخته از بالا به پایین است که به وسیله آن آب از چاه می کشند.( فراهیدی، العین، ج7، ص 203؛مجمع‌البیان فی تفسیرالقرآن، ج1، ص 456 ؛ ج7، ص 116 و ج8، ص 728؛ لسان العرب، ذیل واژه؛ معجم مقاییس‌اللغة، ، ج3؛ ابوالحسین احمدبن فارس‌بن زکریا، ذیل واژه)