سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وفا با بیوفایان ، بیوفایى است با خدا ، و بیوفایى با بیوفا وفا بود نزد خدا . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :58
بازدید دیروز :389
کل بازدید :2039888
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/10
3:5 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

یکی از ویژگی ها و خصوصیات نفس آن است که خداوند میان نفس و شخص حایل می شود. به این معنا که نفس انسانی خود به تنهایی عمل نمی کند و اگر برای نفس انسانی قدرت و قوتی در تصرف بدن و کالبد قایل شده ایم، به اذن حضور وجودی الهی انجام می گیرد و این گونه نیست که نفس مستقل در تصرف باشد؛ زیرا نفس انسانی بلکه همه موجود در اوج قدرت و قوت، فقیر محض هستند و غنی تنها برای خداوند حمید است(فاطر، آیه 15) بنابراین، نفس به حول و قوت الهی است که در کالبد و جسم خویش تصرف می کند و او را به کاری وامی دارد. از این روست که خداوند برای بیان عدم استقلال نفس و فقر هویتی آن به خداوند غنی حمید، در آیه 24 سوره انفال بیان می کند: واعلَموا اَنَّ اللّهَ یَحولُ بَینَ المَرءِ وقَلبِهِ؛ و بدانید که به تحقیق خداوند حائل میان مرد و قلبش است.

پس اگر خداوند حائل میان کالبد و نفس اوست، به این معنا است که نفس با همه اقتدار و قوت و قدرت خویش ، ناتوان از تصرف در کالبد بدون حول و قوت الهی است. تاکید بر واژه « المَرءِ» جنسیت نیست بلکه مراد کالبدی است که بیانگر مردانگی و زنانگی است و از آن جایی که نفس همانند روح جنسیت ندارد ؛ زیرا مجرد است و مجردات فاقد جنسیت به مفهوم آشنا هستند، خداوند با تاکید بر واژه المَرءِ بر آن است تا بیان کند آن چه نفس را ممکن می سازد تا در کالبد و جسم تصرف کند، حول و قوت الهی است.

هم چنین تاکید بر« المَرءِ» از آن رو انجام می گیرد که مردان از نظر کالبد و جسم به ظاهر قوی تر هستند و بنابراین نیازمند حول و قوتی بیرونی نیست، اما وقتی خداوند می فرماید همین مردان که به ظاهر چنین هستند نیازمند حول و قوت الهی هستند تا تصرف داشته باشند، زنان به طریق اولویت نیازمند خواهند بود. البته این اولویت به حسب ظاهر و از منظر انسانی است، و گرنه آن چه حقیقت است همان نفس است که زن و مرد ندارد و خداوند همه زنان و مردان را از همان نفس آفریده و زوج و جفتش را نیز از همان قرار داده است.(نساء، آیه 1؛ روم، آیه 21)

به هر حال، نفس بدون حول و قوت الهی کاره ای نیست و تصرفات او در کالبد جسمانی اش به حول و قوت الهی خواهد بود. از این روست که بر حائل شدن خود در میان نفس و کالبد تاکید کرده است.


95/3/12::: 5:28 ع
نظر()