سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش فقط سه گونه است : آیه ای استوار یا قانونی عادلانه و یا سنّتی پایدار و جز آن تنها فضیلت است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :208
بازدید دیروز :389
کل بازدید :2040038
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/10
11:11 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

هر چند واژه دیوث و دیاثت در قرآن نیامده است؛ اما مفهوم دیاثت یعنی «راه دادن بیگانه به حریم حرمت ها» در آیات بسیاری از قرآن آمده است.

البته دیاثت در آیات قرآنی با توجه به مفهوم پیش گفته اختصاصی به مساله غیرت خانوادگی ندارد بلکه نسبت به هر عملی است که موجب شود تا بیگانه در حریم حرمت ها وارد شوند. بنابراین می توان اقسام متنوع و انواع بسیاری را برای دیاثت و دیوثی بر اساس آموزه های قرآنی مطرح کرد. در این جا به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می شود:

  1. دیاثت نظامی: دیوث نظامی کسی که زمینه نفوذ دشمنان و بیگانگان را به حریم اسرار نظامی جامعه اسلامی فراهم می آورد و آنان را به اسرار آگاه می سازد. در حقیقت جاسوسی به نفع دشمنان، یا اجازه حضور به دشمن در مراکز نظامی و آگاه بخشی و اطلاع رسانی نسبت به توانایی دشمنان از مصادیق دیاثت نظامی است.(توبه، آیات 23 و 47؛ انفال، آیه 27؛ بقره، آیات 8 و 9؛ آل عمران، آیه 28؛ توبه، آیات 41 تا 47؛ مجادله، آیه 14؛ ممتحنه ، آیه 1)

  2. دیاثت سیاسی: دیوث سیاسی کسی است که زمینه سلطه دشمنان و بیگانگان بر جامعه اسلامی را فراهم می آورند. این در حالی است که دشمنان بر اساس آیات قرآنی نباید هیچ گونه ولایت و سلطه ای بر جامعه اسلامی داشته باشند. خداوند در آیات قرآنی هم دیوث سیاسی را معرفی کرده و هم علل و عوامل آن را بیان نموده است.(نگاه کنید: نساء ، آیات 138 و 139؛ مائده، آیات 78 و 80 و 81؛ آل عمران ، آیات 28 و 29 و 118 و 119)

  3. دیاثت فرهنگی: دیاثت فرهنگی زمانی معنا می یابد که شخص یا گروه یا دولت و نهادی زمینه ساز نفوذ فرهنگی دشمنان باشد و ابزارها و زیرساخت های نفوذ فرهنگی را فراهم آورد. تلویزیون، ماهواره، تلفن همراه ، کتب و نشریات و همه رسانه های دیداری و شنیداری از ابزارهای فرهنگی نفوذ دشمن است. بنابراین، کسی که بخواهد سبک زندگی جامعه اسلامی را بر اساس آیین دشمنان تغییر و سامان دهد دیوث فرهنگی است.(نگاه کنید: بقره، آیه 120؛ کهف، آیه 20)

  4. دیاثت اقتصادی: دیوث اقتصادی شامل قاچاقچیان و کسانی است که با قراردادهای خویش زمینه تضعیف خودکفایی و استقلالی اقتصادی را فراهم می آورند. بنابراین، دایره وسیعی از مسئولان و مردم عادی را شامل می شود. از نظر قرآن اقتصادی مایه قوام جامعه است(نساء، ایه 5) و هر کسی بخواهد با ارتباط خویش این مایه قوام را سست و یا از میان بردارد، دیوث سیاسی است. در آیات قرآنی به این مساله پرداخته شده و از جمله آن ها آیه 28 سوره توبه است.

  5. دیاثت اجتماعی: دیوث اجتماعی کسی است که با دشمنان رابطه نزدیک و دوستانه ای را ایجاد می کند و با آنان سر سفره ها می نشیند و به تعبیر قرآن ایشان را بطانه خود قرار داده و آن چنان ارتباط نزدیک دارد که گویی محبت ولایی میان آنان برقرار است و آنان به اسرار شخص و جامعه و رازهایش به سبب همین نزدیکی و دوستی بسیار آگاه می یابند. ورود غیر به حریم خصوصی معاشرت ها و ارتباط دوستانه با دشمنان از مصادیق دیاثت اجتماعی است که در آیاتی از جمله آیات 1 و 9 سوره ممتحنه و 28 سوره آل عمران و 144 سوره نساء از آن نهی شده است.

  6. دیاثت خانوادگی : این نوع دیاثت بسیار مشهور و معروف در جامعه است و در اصطلاحات فقهی بیش تر به این نوع دیاثت پرداخته شده است. دیوث خانوادگی مردی است که دیگری را بر زن خویش وارد می سازد و زمینه ارتباط جنسی و زنا میان آنان را فراهم می آورد.به این نوع دیاثت و دیوثی در روایات بسیار اشاره شده است. (بحار الأنوار ، ج 79، ص 114و 115 )


95/3/6::: 2:4 ع
نظر()