سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که را نهال خوى و خلق به بار بود ، شاخ و بر او بسیار بود . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :118
بازدید دیروز :389
کل بازدید :2039948
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/10
6:37 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

خداوند در قرآن صبر را به سه دسته تقسیم کرده است. خداوند می فرماید: وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ ؛ صابران در نداری، ضرر و بیماری و سختی جنگ و جهاد.(بقره، آیه 177)
1. صبر در الْبَأْسَاء : یعنی صبر در بینوایی و نداری و سختی های مالی؛
2 . صبر در «الضرّاء»: بیمارى، گرفتارى و مرض های و ضررهای بدنی و جسمی؛(نگاه کنید: مجمع البیان ذیل آیه)
3. صبر در هنگام «البأس»: یعنی جهاد و پیکار.
امین الاسلام طبرسی می نویسد: واژه «بأساء» را گروهى از مفسّران، «فقر و تنگدستى» معنا کرده‏ اند و «ضرّاء» را به‏ مفهوم «بیمارى» گرفته‏ اند.
و مقصود از «حین‏البأس»، هنگامه پیکار است؛ چرا که امیر مؤمنان (ع) مى‏ فرماید: «کنّا اذا احمّر البأس اتقینا برسول‏ اللّه فلم‏ یکن احدٌ منّا اقرب الى‏ العدوّ  منه؛ وقتى پیکار سخت مى ‏شد، ما به پیامبر گرامى (ص) پناه مى‏ بردیم؛ و هیچیک از ما نزدیک تر از آن حضرت به دشمن نبود.»
که در این فرمایش امیرمؤمنان(ع)، «بأس» به ‏معناى جنگ آمده  است.
و در تفسیر قمى در ذیل جمله: (وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ) گفته: امام (ع) فرمود: یعنى در گرسنگى و عطش و ترس، و در معناى جمله (و حین الباس) گفته امام فرمود: یعنى در هنگام جنگ. »(تفسیر قمى ج 1 ص 64)
البته بین فقیر و مسکین فرق است و باید به این مساله توجه داشت. و در کافى از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود: فقیر آن کسى است که کاردش آن چنان باستخوان نرسیده که دست بسوى مردم دراز کند، ولى مسکین بد حال‏تر از اوست و بائس از هر دو بد حال‏تر است. (فروع کافى ج 3 ص 501 حدیث 16)
و در تفسیر مجمع البیان از امام باقر (ع) روایت آورده که فرمود: ابن السبیل کسى است که دستش از اهلش بریده باشد. ( تفسیر مجمع البیان ج 1 ص 26)
در تفسیر نمونه نیز آمده است: ششمین و آخرین برنامه این گروه نیکوکار را چنین شرح مى دهد:  کسانى هستند که در هنگام محرومیت و فقر، و به هنگام بیمارى و درد، و همچنین در موقع جنگ در برابر دشمن ، صبر و استقامت به خرج مى دهند، و در برابر این حوادث زانو نمى زنند: و الصابرین فى الباساء و الضراء و حین الباءس .


95/2/30::: 8:58 ع
نظر()