سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندکى که با آن بپایى به از بسیارى که از آن دلگیر آیى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :466
بازدید دیروز :568
کل بازدید :2038714
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/7
4:58 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر قرآن ، دوزخ همانند کوره می ماند. در یک کوره سه چیز لازم است:

  1. آتش زنه  که در عربی به آن وقود می گویند؛ وقود یعنی «ما تُوْقَدُ به النارُ» که گاه آتش‌زنه و گاه  آتش‌گیره است؛
  2. سوخت: یعنی چیزی که با آتش زنه آن سوخت را به آتش تبدیل می کنند. سوخت شامل هیزم، نفت و بنزین و مانند آن ها می شود؛
  3. ماده ای که می خواهیم آن را تغییر دهیم مانند سنگ آهن و سنگ های دیگر فلزات. هدف از آتش آن است که این سومی تحت فتنه و آتش کوره تغییر کند و به شکل مورد نظر و دلخواه در آید.

خداوند گروه های را که در دوزخ وارد می شوند به سه دسته اصلی تقسیم کرده است:

1. گروه نخست: کسانی که به عنوان آتش زنه هستند و همانند آن عمل می کنند. اینان شامل کسانی هستند که در درک اسفل از آتش دوزخ قرار می گیرند و ابلیس و فرعون از آن گروه هستند. خداوند درباره آنان می فرماید: وَقُودُ النَّارِ  کَدَأْبِ آلَ فِرْعَوْنَ؛ سوخت آتش دوزخ همانند آل فرعون.(آل عمران، آیات 10 و 11) در ادبیات امروز عربی وقود به سوخت اطلاق می شود؛ اما در اصل همان آتش زنه همانند کبریت و ماده انفجاری مانند سنگ جخماق و آتش اخگر و سرخی است که برای برافروختن اصل آتش استفاده می شود.

2. گروه دوم: کسانی هستند که به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرند. خداوند قاسطین را از این دسته دانسته است. قاسطین همانند معاویه و یزید که پیامبر(ص) بیان کرده بود که آنان علیه امیرمومنان امام علی(ع) می ایستادند و یکی از سه گروه مخالف آن حضرت خواهند بود که فتنه گری می کنند. قاسط کسی است که خودش با عدالت مخالف است و حتی اجازه نمی دهد تا عدالتی اجرا شود و به عنوان مانع عدالت عمل می کند. البته بیش تر مراد همان عدالت قسطی و سهمیه ای است که خداوند برای مردم در زندگی در نظر گرفته ولی قاسطین آن را می خورند. خداوند می فرماید: وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً؛ و اما قاسطین پس برای دوزخ هیزم هستند. (جن، آیه 15)

گروه سوم: کسانی هستند که باید مانند سنگ آهن و سنگ های دیگر فلزی بسوزند تا ناخالصی آنان گرفته شود؛ اینان کسانی هستند که اصل ایمان را دارا هستند ولی اهل فسق و فجور بوده و به تعبیر قرآن عمل خودشان را مخلوط کرده اند که برخی از آن اعمال نیک و برخی بد است: وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلاً صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَى اللّهُ أَن یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ؛ و گروهى دیگر به گناهان خود اعتراف کرده و کارى نیک و شایسته را با کارى بد و ناشایست آمیخته‏ اند امید است که خداوند [به بخشایش خویش‏] بر آنان بازگردد و توبه آنان را بپذیرد، که خدا آمرزگار و مهربان است. (توبه، آیه102 )

از نظر قرآن این گروه سوم همانند سنگ های فلزی هستند که باید در کوره فتنه دوزخ ناخالصی ها آنان گرفته شود و سپس وارد بهشت شوند. اکثریت مردم اهل اسلام و ایمان این گونه هستند. خداوند درباره گروه سوم می فرماید: فِی الْحَمِیمِ ثُمَّ فِی النَّارِ یُسْجَرُونَ ؛در آب جوشان، سپس در آتش سوخته و بریان شوند. (غافر، آیه 72)

بر اساس روایات تنها گروهی از دوزخیان به صورت مخلد و جاویدان در دوزخ می مانند که طبقات پایین دوزخ است ولی گروه های دیگر از طبقات بالایی به شفاعت الهی آزاد شده و به بهشت های پایین فرستاده می شوند. این ها چون در دنیا اصل ایمان را داشته ولی در عمل فسق و فجور و گناه کرده اند اگر در مراحل شفاعت نتوانستند از دوزخ برهند در نهایت پس از پاک شدن با آتش دوزخ به بهشت می روند که البته علامت ها و نشانه هایی را نیز با خود از دوزخ به همراه دارند.


94/12/1::: 10:27 ع
نظر()