سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انسان خطای آموزگارش را نشناسد، تا آنکه اختلاف [و دیگر نظرات] را بشناسد . [ایّوب علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :200
بازدید دیروز :406
کل بازدید :2042092
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/15
9:2 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

خداوند در آیاتی از قرآن سخن از تنزل و انزال و تنزیل قرآن سخن به میان آورده است. حال انزال به معنای نزول دفعی در قلب پیامبر(ص) باشد و تنزیل به معنای نزول تدریجی در مدت بیست و سه سال باشد. این پرسش مطرح است که خود پیامبر(ص) حقیقت قرآن را در چه مرتبه تلقی کرده است؟ آیا تلقی ایشان نیز در همین مرتبه نزولی است که ما آن را تلقی می کنیم یا آن که در مرتبه دیگری تلقی می کند؟

از آیات قرآنی فهمیده می شود که قرآن در مراتب گوناگون همان طوری که نام خاصی دارد، تلقی قرآن برای پیامبر(ص) با مردم فرق دارد. قرآن در مرتبه ای ام الکتاب و در مرتبه ای کتاب مبین و در مرتبه ای قرآن است.(نگاه کنید : زخرف، آیات 2 تا 4)

پیامبر(ص) بر اساس آیه 6 سوره نمل می فرماید: وَ إِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ عَلِیم؛ و به راستی که تو قرآن را از لدن خدای حکیم و علیم تلقی می کنی.

پس حضرت رسول الله (ص) بر خلاف ما که در مرتبه پایین قرآن را دریافت می کنیم، ایشان دریافت خود را در مراتب عالی دریافت می کند. در حقیقت آن حضرت(ع) بالا می رود و دریافت او در «قاب قوسین او ادنی»(نجم، آیه 8) و در نزدیک ترین حالت یعنی دو سر کمان که به هم برآمده و نزدیک شده یا نزدیک تر از آن است. از این روست سخن «لدن» است که در مقام «علیّ» است؛ یعنی از این مرتبه که در آیات سوره زخرف آمده دریافت می کند: وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ  إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ.(زخرف، آیات 2 تا 4) پس آن حضرت (ص) قرآن در مقام ام الکتاب دریافت می کند که همان «لدن علی حکیم » است. پس پیامبر(ص) بالا می رود و قرآن را از آن بالا دریافت می کند، در حالی که ما قرآنی که ایشان دریافت کرده و در قالب عربی مبین است را در حالت تنزل آن در سطح پایین دریافت می کنیم؛ چون بالا نرفته ایم. البته اگر با تقوا خودمان را بالا بریم  و براساس «اقرء فَارقِ و فَارقِ اقرء؛ یعنی بخوان بالا برو و بالا برو و بخوان» عمل کنیم می توانیم از همان بالا و لدن علی حکیم تلقی کنیم؛ چنان که امام صادق(ع) می فرماید آن قدر تکرار کردم تا ایاک نعبد و ایاک نستعین را از قائل آن یعنی خدا شنیدم.


94/10/15::: 9:58 ع
نظر()