سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکارساخته است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :163
بازدید دیروز :658
کل بازدید :2039069
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/8
5:24 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

سنت های الهی همان قوانین حاکم بر اساس مشیت حکمیانه ای است که بر هستی از جمله جان و جامعه و جهان حکومت می کند.

از جمله سنت های الهی حاکم می توان به سنت انتخاب آزاد انسان به سبب اراده در چارچوب مشیت حکمیانه اشاره کرد. به این معنا که جان آدمی را به گونه ای آفریده که به اراده خویش می تواند حق آزادی انتخاب میان حق و باطل، خیر و شر، خوب و بد، زشت و زیبا داشته باشد؛ البته سنتی دیگر نیز از سوی خدا حاکم است که هر کسی پاسخگوی انتخاب خود باشد؛ به این معنا که پیامدهای انتخاب و عمل را نیز پذیرا باشد؛ پس چه بخواهد یا نخواهد یا دوست داشته باشد یا نداشته باشد، هر انتخابی پیامدهایی از خیر و شر نیز به دنبال دارد که برای آن ثابت است و اراده و عدم اراده یا حب و بغض انسان در آن تاثیری ندارد؛ زیرا کسی که انتخابی را می کند، لوازم آن انتخاب از جمله پیامدهای آن را نیز انتخاب کرده است. بنابراین، انتخاب تقوا، برکت و بهشت رستگاری را به دنبال دارد(مائده، آیه 96) و انتخاب بی تقوایی و فجور، بی برکتی و دوزخ و شقاوت را با خود می آورد.(همان؛ شمس، آیات 7 تا 10)

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، سنت های بسیاری بر هستی حاکم است که شناخت آن می تواند انسان را نه تنها در فهم امور بلکه در انتخاب ها یاری رساند. می توان مجموعه این سنت های الهی را در کلماتی به ویژه «کذلک» های قرآن به دست آورد؛ زیرا این واژه بیانگر تکرار امری در قالب سنت های الهی است؛ به عنوان نمونه خدا وقتی می فرماید: وَکَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ؛ و این گونه مومنین را نجات می دهیم.(انبیاء، آیه 88) به سنتی ثابت و تبدیل ناپذیر و تحویل ناپذیر(احزاب، آیه 62؛ اسراء، آیه 77) اشاره دارد که بر انسان ها حاکم است.