سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشی که بدان عمل نمی شود، مانند گنجی است که از آن خرج نمی شود . صاحبش در گردآوریش خود را به رنج می اندازد و به بهره اش نمی رسد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :190
بازدید دیروز :658
کل بازدید :2039096
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/8
6:17 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

تناقض و تضاد در صفات الهی موج می زند؛ زیرا از نظر قرآن، «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» از صفات الهی است.(حدید، آیه 3) خدایی که از یک جهت به انسان نزدیک بسیار نزدیک است: أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ؛ نزدیک تر از رگ های گردن به اوست.(ق، آیه 16) و از یک سوی دیگر بسیار دور است: یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ؛ از مکان دوری ندا داده می شود.(فصلت، آیه 24)

در روایات نیز آمده است: دانٍ فِی عُلُوِّهِ، عالٍ فِی دُنوِّهِ" نزدیک در علو و عالی در نزدیکی است.(تسبیح روز سه شنبه از کتاب بلدالامین؛ مهج الدعوات و منهج العبادات سید بن طاووس، حرز امام جواد (ع)، بحار الانوار، مجلسی، ج 91 ، ص 354)

بنابراین، این که خدا در عین حالی که ذو الاکرام است، ذو الجلال باشد(الرحمن، آیه 78)، یا در همان حال که رحیم است منتقم است، دور از تصور و خیال نیست؛ از همین روست که خدای رحمان همان خدایی است که انسان را به دوزخ می افکند.(نگاه کنید، سوره الرحمن)

نکته دیگری که می بایست به آن توجه کرد این که قُرب و بُعد در عالم ملک و ماده با عالم ملکوت و معنا متفاوت است. در عالم ملک و ماده،  «قُرب» و «بُعد» یک اضافه? «متوافقة الاطراف» است؛ به این معنا نسبت الف با باء در دوری و نزدیکی یکسان است. پس اگر الف از باء یک متر فاصله دارد، باء نیز از الف یک متر فاصله دارد؛ اما در عالم ملکوت و معنا ممکن است چنین نباشد، چرا که اضافه در آن عالم، یک اضافه? «متخالفة الاطراف» است؛ به این معنا که الف ممکن است از باء یک متر فاصله داشته باشد، اما باء از الف ممکن است کم ترین فاصله یا هیچ فاصله ای را داشته باشد؛ چنان که در اضافه اشراقی خدا نسبت به انسان این گونه است؛ خدا به انسان بسیار نزدیک تر از خودش است، در حالی که انسان از خدا ممکن است بسیار دور باشد؛ زیرا از نظر قرآن، کسی که دیدگان بصیرت او در غطاء و پرده ای است: أَعْیُنُهُمْ فی‌ غِطاءٍ عَنْ ذِکْری(کهف، آیه 101) یا بدتر از آن در کوری است: لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی‌ فِی الصُّدُور(حج، آیه 46) با آن که خدا به او از رگ اصلی گردن به نزدیک تر است: أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ(ق، آیه 16)، ولی این کور دل گمان می کند که بسیار دور است و از دور خدا را می خواند: یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ.(فصلت، آیه 24)

به قول حافظ شیرازی: بی دلی در همه احوال خدا با او بود / او نمی‌دیدش و از دور خدا یا می‌کرد.