سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضیلتها چهارگونه اند : یکی از آنها حکمت است که قوام آن اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :37
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031518
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
2:25 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از امامان معصوم(ع) نقل شده که فرمودند: کُلُّ قائِمٍ فِی سِواهُ معْلُول‏؛ هر موجودی غیر از خداوند معلول علتی هستند.(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج13، ص69؛ التوحید، الشیخ الصدوق، ص35؛ بصائر الدرجات، محمد بن الحسن الصفار، ج‏1، ص6)

بر اساس علوم عقلی از منطق تا فلسفه هر چیزی نیازمند چهار علت فاعلی، غایی، مادی و صوری است. دو علت نخست را علل وجودی و دو علت اخیر را علل قوامی گویند.

خداوند که هستی را با اراده و امر کن خلق می کند،(بقره، آیه 117؛ آل عمران، آیه 47؛ یس، آیه 8) در حقیقت از اسباب برای جریان آن ها  بهره می گیرد: أبی اللّهُ أنْ یُجْرِی الْأشْیاء إِلّا بِأسْباب‏؛ خداوند ابا می ورزد که چیزی را جز به اسباب جاری سازد.(الاصول من الکافی، الشیخ الکلینی، ج1، ص183، ط اسلامی.) البته این بدان معنا نیست که خداوند از وسائط استفاده می کند بلکه مراد آن است برای هر چیزی سببی قرار داده است؛ یعنی با آن که خودش مستقیم ممکن است کاری را انجام دهد ولی سببی انجام نمی دهد. حالا آن سبب گاهی به اذن او مدبّری از مدبّرات امر است و گاهی هم خود اوست.

از اسباب هر چیزی می بایست به سبب داخلی و درونی اشاره کرد که همان علت مادی و صوری است. خداوند می فرماید: خلق السّماواتِ و الْأرْض بِالْحقِّ؛ آسمان ها و زمین را با حق آفرید.(انعام، آیه 73) این سبب قوامی که در آیه مطرح است ناظر به ساختار درونی مخلوقات است؛ یعنی همان طوری که خداوند به عنوان علت فاعلی است، حق ساختار درونی آفریده ها را به عنوان علت مادی تشکیل می دهد؛ یعنی اگر ساختمانی به دست فاعلی برای مرغداری با بتون در شکل سیلو ساخته شده، ما در ساختمان مخلوقات از حق به عنوان بتوان استفاده کرده ایم.

این امر در همه آفریده ها و ماسوی الله مطرح است و تفاوتی میان آفریده های امری و خلقی ندارد؛ زیرا اگر چه آفریده های امری نیازی به ماده و صورت ندارد، ولی نیازمند ساختار درونی است که حق آن را تشکیل می دهد. بنابراین در هیچ کجای هستی باطل راه ندارد و همه جا حق است و هیچ چیزی در ساختارهای درونی و بیرونی اش باطل و بیهوده نیست: أ یحْسبُ الْإِنْسانُ أنْ یُتْرک سُدیً؛ آیا انسان گمان می کند بیهوده و رها آفریده شده است؟!(قیامت، آیه 36) چنین نیست؛ زیرا سرتاپای هستی از علت فاعلی تا غایی تا مادی و صوری اش بر حق است. خداوند با آن که علت وجود است و تنها وجود را که خلق کرد، با این همه ماهیت هم به تبع او جعل می‌شود، چون که ماهیت اصیل نیست و تبعی از وجود است.