سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اى اسیران آز باز ایستید که گراینده دنیا را آن هنگام بیم فرا آید که بلاهاى روزگار دندان به هم ساید . مردم کار ترتیب خود را خود برانید و نفس خود را از عادتها که بدان حریص است باز گردانید [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :129
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031610
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
9:33 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، انسان می بایست با خود خدا هم نشین شود و با او ارتباط داشته باشد. بنابراین انسان می بایست اسباب تقرّب را فراهم آورد تا چنین قُرب منزلتی ایجاد شود.

البته از نظر قرآن، حتی اگر انسان به چنین تقرب و قربی نرسید، نمی بایست از ذکر الله دست بردارد؛ زیرا اگر محبوب را در آغوش ندارد، می بایست در فکر و ذکر نام محبوب را در دل زنده نگه دارد؛ زیرا به ذکر الله دل آرام می گیرد و به اطمینان می رسد و از اضطراب رهایی می یابد.(رعد، آیه 28)

به سخن دیگر، انسان می بایست با مُسمّای اسم هم نشین باشد و در کنار آن حقیقت آرام گیرد، اما اگر مسما و متعلق در اختیار نیست و گرفتار دوری از آن حقیقت است، دست کم تعلق خاطر خویش را از دست ندهد و با اسم محبوب عشق ورزی کند و ذاکر اسم الله باشد که خود اسم در دل، نوعی از ظهور و هم نشینی را با مسما به دنبال دارد. خدا در این باره می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید خدا را یاد کنید یادى بسیار؛ و صبح و شام او را به پاکى بستایید.(احزاب، آیات 41 و 42)

این عشق بازی با نام محبوب نیز خود بسیار تاثیرگذار است، هر چند که اسم تا مسما بسیار فاصله دارد، ولی خود آن نیز به حکم برکتی که در مسما است، از برکت برخوردار است؛ چنان که خدا می فرماید: تَبَارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ؛ مبارک است، اسم پروردگارت که صاحب جلال و اکرام است.(الرحمن، آیه 78)

جامی در این باره به زیبایی در تمثیلی این چنین می سراید:

دید مجنون را یکی صحرا نَوَرد

در میان بادیه بنشسته فرد

ساخته بر ریگ ز انگشتان قلم

می زند حرفی به دست خود رقم

گفت: ای مفتون شیدا! چیست این؟!

می نویسی نامه، سوی کیست این؟!

هر چه خواهی در سوادش رنج بُرد

تیغ صرصر خواهدش حالی سِتُرد

کَی به لوح ریگ باقی مانَدَش

تا کسی دیگر پس از تو خوانَدَش

گفت: شرح حُسن لیلی می دهم

خاطر خود را تسلّی می دهم

می نویسم نامش اول و ز قَفا

می نگارم نامه ی عشق و وفا

نیست جز نامی ازو در دست من

زان بلندی یافت قَدر پَست من

ناچشیده جُرعه ای از جام او

عشقبازی می کنم با نام او