سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شخص راستگو با راستگویی خود، سه چیز را بهدست می آورد : اعتماد، دوستی و شکوه [در دل ها] . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :64
بازدید دیروز :142
کل بازدید :2029640
تعداد کل یاداشته ها : 1984
102/12/29
2:49 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

در قرآن و روایات از انواع بهشت ها سخن به میان آمده(الرحمن، آیات 46 و 62) که تا هشت بهشت گفته اند. تفاوت بهشت ها در درجات ظاهری نیست، بلکه تفاوت های ماهوی دارند تا جایی که بهشت نخست تنها برای حواس آدمی و بهشت هشتم برای قلب آدمی است. البته این بدان معنا نیست که بهشت فاقد عناصری باشد که التذاذ حواس باشد، بلکه جمع میان حسنات تن و روان آن هم در اوج اتمام و اکمال شده است؛ در بهشت هشتم، هر کمالی در تمامیت خودش است به طوری که فراتر از آن فرض ندارد؛ از همین روست که گفته می شود: فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ هیچ کس نمى‏ داند، چه چیز از آنچه روشنى‏ بخش دیدگان است، به پاداش آنچه انجام مى‏ دادند براى آنان پنهان کرده‏ ام. (سجده، آیه 17)

از این بهشت هشتم به بهشت رضوان یاد می شود تا جایی که خدا می فرماید: وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ؛ خداوند به مردان و زنان با ایمان باغهایى وعده داده است که از زیر درختان آن نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند بود و نیز سراهایى پاکیزه در بهشتهاى جاودان به آنان وعده داده است و خشنودى و رضوان خدا بزرگتر از آن است که توصیف شود. این است همان کامیابى بزرگ.(توبه، آیه 72)

پس این بهشت هشتم غیر قابل توصیف است؛ زیرا چیزهایی دارد که در جهان برای حسنات آن مشابه ای نیست؛ به طوری که چشمی ندیده و گوشی نشنیده و قلبی به آن نرسیده باشد.(بحارالانوار، ج 8، ص 92 و 548؛ کنزالاعمال، ج 15، ص 778، حدیث 43069؛ صحیح بخاری، حدیث شماره 4779؛ صحیح مسلم، شماره 2824)

به نظر می رسد که این بهشت هشتم برای مقربان(واقعه، آیه 88) و همانی است که باز از آن به بهشت ذات انسان تعبیر کرد؛ زیرا خود شخص «فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِیمٍ»(واقعه، آیه 89) و در مرتبه «حَقُّ الْیَقِینِ» است(واقعه، آیه 95)؛ زیرا به «لقاء الله» رسیده و خطاب «فَادْخُلِی فِی عِبَادِی  وَادْخُلِی جَنَّتِی(فجر، آیات 29 و 30) به او شده است.

پس بهشت هشتم، خود شخص است؛ چنان که پیامبر(ص) درباره خودش می فرماید:أنا مدینة الحکمة و هی الجَنّة و أنت یا علیّ بابها؛ من شهر حکمت هستم که همان بهشت است؛ و تو یا علی در بهشت هستی.(امالی، صدوق، ص 388؛ امالی، طوسی، ص 431) از همین رو، ورود به بهشت پیامبر(ص) که حقیقت بهشت است، جز از طریق امام علی(ع) شدنی نیست؛ و کسی که بخواهد وارد بهشت بشود می بایست از طریق ایشان وارد شود؛ زیرا راهی دیگر نیست؛ چنان که خدا به صراحت می فرماید: وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ و به خانه ‏ها از در ورودى آنها درآیید! و از خدا بترسید! باشد که رستگار گردید.(بقره، آیه 189)

بر خلاف آن بهشت هشتم، بهشت نخست که از آن به «فردوس» یاد می شود همه آن چیزهایی را دارد که حواس از آن لذت می برد. از همین رو، به آن بهشت حور و قصور و نَعَم تعبیر شده است.

در برابر نیز درکاتی برای دوزخ است که شامل دوزخ نخست که در آن بدن و جسم عذاب می بیند: نَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَزِیزًا حَکِیمًا ؛ به زودى کسانى را که به آیات ما کفر ورزیده‏ اند، در آتشى سوزان درآوریم که هر چه پوستشان بریان گردد، پوستهاى دیگرى بر جایش نهیم تا عذاب را بچشند. آرى! خداوند تواناى حکیم است. (نساء، آیه 56)

پست ترین درکات دوزخ جایی است که در آن «ذات انسان» عذاب می بیند. این دوزخ هفتم نیز ناظر به قلب آدمی است؛ زیرا در آن جا دوزخی از خدا محجوب است که بزرگترین عذاب در تقابل «لقاء الله» اهل بهشت است؛ خدا می فرماید: کَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ؛ زهى پندار که آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند. (مطففین، آیه 15)

این گونه است که سرتاسر وجود آنان آتش است و درون و بیرون دوزخ می شود: نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ؛ آتش خدا که سوزاننده بر دلها طلوع می کند و می رسد.(همزه، آیات 6 و 7)

پس اگر مقربان سابقون خودشان بهشت هستند، این گروه از دوزخیان خودشان دوزخ هستند؛ از همین روست که خدا درباره آنان می فرماید: وَجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ؛ و در آن روز قیامت دوزخ را می آورند.(فجر، آیه 23) او عذابی را می بیند که هیچ سابقه و مشابه ای برای آن در دنیا نیست: وَبَدَا لَهُم مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ؛ برای آنان از سوی خدا چیزهایی آشکار و هویدا شد که اصلا نمی توانستند به حساب و گمان آورند.(زمر، آیه 47)