سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در گفتار دیگرى که از این مقوله است فرمود : ] از مردمان کسى است که کار زشت را ناپسند مى‏شمارد و به دست و زبان و دل خود آن را خوش نمى‏دارد ، چنین کسى خصلتهاى نیک را به کمال رسانیده ، و از آنان کسى است که به زبان و دل خود انکار کند و دست به کار نبرد ، چنین کسى دو خصلت از خصلتهاى نیک را گرفته و خصلتى را تباه ساخته ، و از آنان کسى است که منکر را به دل زشت مى‏دارد و به دست و زبان خود بر آن انکار نیارد ، چنین کس دو خصلت را که شریف‏تر است ضایع ساخته و به یک خصلت پرداخته ، و از آنان کسى است که منکر را باز ندارد به دست و دل و زبان ، چنین کس مرده‏اى است میان زندگان ، و همه کارهاى نیک و جهاد در راه خدا برابر امر به معروف و نهى از منکر ، چون دمیدنى است به دریاى پر موج پهناور . و همانا امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک کنند و نه از مقدار روزى بکاهند و فاضلتر از همه اینها سخن عدالت است که پیش روى حاکمى ستمکار گویند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :310
بازدید دیروز :235
کل بازدید :2036639
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/1
7:47 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر قرآن، دین داری سخت و دشوار است؛ زیرا اطاعت از آموزه های شرایع اسلام نیازمند آن است که دل انسان «خاشع» باشد تا مثلا نماز بگزارد یا در مشکلات و مصیبت ها و هنگام فشار معصیت ها یا انجام تکالیف سختی چون روزه، صبر کند. خاشع انسانی است که گمان قوی و اطمینان قلبی دارد که قیامتی است و انسان به سوی خدا باز می گردد و هر کسی پروردگارش را ملاقات می کند.(بقره، آیات 45 و 46)

پس تا زمانی که چنین حالتی در قلب انسان ایجاد نشود، دین داری و شریعت محوری و اطاعت از خدا و پیامبر(ص) و اتباع و پیروی از وی سخت و دشوار است و تکالیف واقعا «کلفت» و فشارآور خواهد بود.

اما وقتی انسان در راه افتاد و مدتی اعمال عبادی و تکالیف الهی را انجام داد و ترک معصیت کرد، در این هنگام دل انسان نرم می شود و کارهایی که «عسر» و سخت بود، کم کم با تکرار «یسر» و آسان می شود؛ چنان که خدا می فرماید: اما من اعطی و اتَّقی و صدَّق بالحسنی فسنیسره للیسری؛ هر کسی بخشید و تقوای الهی پیشه گرفت و نیکی را در عمل تصدیق کرد و به جا آورد، پس خدا او را به آسانی می برد و کارها بر وی آسان می شود.(لیل، آیات 5 تا 7)

در حقیقت از نظر قرآن، هر انسانی که از هدایت تکوینی ابتدایی برخوردار است(طه، آیه 50)، با عمل مبتنی بر آن یعنی تقوای فطری و ابتدایی، از هدایت تشریعی ابتدایی برخوردار می شود(بقره، آیات 2 تا 5) و هنگامی که مبتنی بر این هدایت تشریعی ابتدایی عمل کرد، اندک اندک هدایت الهی از شکل «هدایتی عام » ، به «هدایتی خاص» تبدیل می شود و «هدایت ارائه الطریق» و راهنمایی صرف به «هدایت ایصال الی المطلوب» و به نوعی «هدایت تکوینی پاداشی» تغییر می یابد. از همین روست که خدا می فرماید: و من یؤمن بالله یهد قلبه؛ هر کسی به خدا ایمان بیاورد خدا قلبش را هدایت می کند.(تغابن، آیه 11) یا می فرماید: ان تطیعوه تهتدوا؛ اگر او را اطاعت کنید، هدایت شده می شوید.»(نور، آیه 54) به این معنا که هدایت دیگری از درون برای شما شبیه همان هدایت تکوینی ابتدایی ایجاد می شود که این همان هدایت تکوینی پاداشی است.

در جایی دیگر نیز می فرماید: قد جاءکم من الله نور و کتاب مبین یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام؛ به تحقیق از سوی خدا نور و کتاب مبین آمده است که خدا به آن کتاب هر کسی را که از رضوان الهی پیروی می کند، به سمت راه های سلامت هدایت می کند.(مائده، آیه 16)

پس عمل به کتاب الله و پیروی از رضوان الهی موجب می شود تا انسان از هدایت تکوینی پاداشی بهره مند شد و راه های سلامت را به آسانی بپیماید و در مواقیت سه گانه در سلامت کامل باشد.(مریم، آیات 15 و 33)

در حقیقت از نظر قرآن، کسی که به وحی و هدایت تشریعی عمل می کند، بستری را برای تزکیه الهی فراهم می آورد تا خدا در قلبش تصرف کرده و او را از هدایت تکوینی پاداشی بهره مند نماید.

پس با پیروی از هدایت تکوینی ابتدایی انسان به هدایت تشریعی دست می یابد و با پیروی از هدایت تشریعی انسان به هدایت تکوینی پاداشی دست می یابد که تزکیه الهی در جان وی و بهره مندی از نور باطنی هدایت است. بنابراین هم دین داری برای شخص آسان می شود و هم از هدایت تکوینی پاداشی بهره مند خواهد شد.