سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند زنده ای میان مردگان است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :269
کل بازدید :2037274
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/5
12:44 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

حمد ستایش از کمالی یا نعمتی است. در حقیقت عاملی که موجب می شود تا کسی یا چیزی حمد شود، دو امر بیش تر نیست: 1. وجود کمال ؛ 2. بخشش نعمت و انعام.

از نظر قرآن، حمد جز برای خدا نیست و کسی جز او حمد نمی شود؛ چرا که تنها اوست که کامل و منبع کمالات بوده و تنها اوست که منبع نعمت و منعم حقیقی است.

خدا در باره کمالات می فرماید که هر چیزی که در جهان به نام کمال متصف است، ریشه در اسمای حسنای الهی دارد؛ زیرا این اسمای الهی است که به شکل صفت در جهان برای اشیاء ظهور می یابد و هر اسم نیکو و حسنای الهی دارای مظهر یا مظاهر وجودی است. بنابراین، هستی همه چیزی جز مظاهر اسمای حسنای الهی نیست. بر این اساس، وقتی گفته می شود: لله الاسماء الحسنی(اعراف، آیه 180) در حقیقت گفته می شود که هر وجودی ظهور اسم یا چند اسم الهی است؛ زیرا وجود خود امر کمالی است و موجود مظاهر امر کمالی یا امور کمالی است که همان اسمای حسنای الهی است. این که انسان خلیفه الله شده ، به سبب آن است که مظهر همه اسمای الهی است.(بقره، آیات 30 و 31) بنابراین، انسان به عنوان مظاهر همه اسمای قابل حمد است و این حمد در حقیقت به همان اسمای الهی باز می گردد. پس حمد حقیقی به خدایی باز می گردد که رب العالمین است و این همه کمالات را در آدمی آفریده و پرورانده است.

هم چنین خدا درباره نعمت ها می فرماید که هر نعمتی که در هستی وجود دارد، دارای یک خاستگاه به نام خدا است؛ چنان که در قرآن می فرماید: و ما بکم من نعمة فمن الله؛ هر نعمتی که دارید از خدا است.(نحل، آیه 53) پس منعم و انعام کننده ذاتی و حقیقی نیز خدا است؛ و هر جا نعمتی است از اوست. بنابراین، حمد منعم جز حمد خدایی نیست که خاستگاه نعمت ها است.

پس هر کمالی یا نعمتی اگر در کسی یا چیزی باشد از خدایی است که منبع ذاتی کمالات و نعمت ها است. بر این اساس، حمد نیز مختص خدا است و کسی را نمی توان شایسته حمد و ستایش یافت. از همین روست که خدا با اختصاص و انحصار حمد در ذات حمید خویش می فرماید: الحمد لله رب العالمین.