ظاهراً بسیاری از این نامهای سوره های قرآنی از باب «عَلَم بالغَلَبَة» است و «عَلَم» رسمی نیست که از سوی خدا یا معصوم(ع) نامگذاری شده باشد.
البته نام بعضی از سُوَر «عَلَم» رسمی است و از سوی معصوم(ع) نامگذاری شده است؛ نظیر «فاتحة الکتاب»، «یس» یا سُورَی که نامهای آنها در روایات اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان تَسمیه آمده است؛ اما چنان که گفته شد بسیاری از این سُوَر «عَلَم بالغَلَبَة» هستند، مثل سوره «انعام»، سوره «فیل» و سوره «عنکبوت»؛ این نامگذاری های از سوی عالمان و مفسران اسلامی انجام شده است؛ پس وقتی می گویند سوره فیل یعنی سورهای که جریان فیل در آن مطرح شده است.
در تفسیرهای شیعه یا سنّی که متعلق به قبل از هزار سال است، نامگذاری به گونه ای است که خود گواه بر عدم توقیفی بودن این نام ها دارد؛ زیرا آنان وقتی میخواهند سوره مبارکه? «عنکبوت» یا «بقره» را تفسیر کنند، میگویند: «فی تفسیرة السورة التی یذکر فیها البقرة».
مرحوم سید رضی و دیگرانی که در این دوره می زیستند معمولاً نمیگویند تفسیر سوره «بقره»، بلکه میگویند «و من السورة التی یذکر فیها البقرة»( الوافی، الفیض الکاشانی، ج15، ص38.) یا «و من السورة التی یذکر فیها الأنعام».( فتح القدیر للشوکانی، الشوکانی، ج6، ص15.)
باید توجه داشت که این نامگذاری ها چنان که باید و شاید محتوا و مفهوم سوره ها و معارف آن را بیان نمی کنند؛ زیرا مثلا سوره «بقره» با این همه معارف بلندی که دارد، به نام «بقره» نامگذاری شده، که خیلی وجهی ندارد؛ هم چنین سوره «فیل» یا سوره «عنکبوت» و مانند اینها که نام ها بازتاب دهنده معارف آن سوره ها نیست.
بنابراین نامگذاری بسیاری از این سُوَر چون حجرات و ذاریات و مانند آن ها به عنوان «عَلَم بالغَلَبَة» است. اما حالا این «عَلَم بالغَلَبَة» است یا تَسمیه در زبان خود معصوم(سلام الله علیه) است، این مطلب دیگری است و بعید است که اسم رسمی این سوره باشد.