سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، کسی است که به ناحق، پشت مسلمانی را برهنه کند [و بر آن تازیانه زند] و کسی است که به ناحق، کسی را که وی را نزده است، بزند یا آن را که قتلی مرتکب نشده است را بکشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :268
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031749
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
3:33 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

ظاهراً بسیاری از این نام‌های سوره های قرآنی از باب «عَلَم بالغَلَبَة» است و «عَلَم» رسمی نیست که از سوی خدا یا معصوم(ع) نامگذاری شده باشد.

البته نام بعضی از سُوَر «عَلَم» رسمی است و از سوی معصوم(ع) نامگذاری شده است؛ نظیر «فاتحة الکتاب»، «یس» یا سُورَی که نام‌های آنها در روایات اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان تَسمیه آمده است؛ اما چنان که گفته شد بسیاری از این سُوَر «عَلَم بالغَلَبَة» ‌هستند، مثل سوره «انعام»، سوره «فیل» و سوره «عنکبوت»؛ این نامگذاری های از سوی عالمان و مفسران اسلامی انجام شده است؛ پس وقتی می گویند سوره فیل یعنی سوره‌ای که جریان فیل در آن مطرح شده است.

در تفسیرهای شیعه یا سنّی که متعلق به قبل از هزار سال است، نامگذاری به گونه ای است که خود گواه بر عدم توقیفی بودن این نام ها دارد؛ زیرا آنان وقتی می‌خواهند سوره مبارکه? «عنکبوت» یا «بقره» را تفسیر کنند، می‌گویند: «فی تفسیرة السورة التی یذکر فیها البقرة».

مرحوم سید رضی و دیگرانی که در این دوره می زیستند معمولاً نمی‌گویند تفسیر سوره «بقره»، بلکه می‌گویند «و من السورة التی یذکر فیها البقرة»( الوافی، الفیض الکاشانی، ج15، ص38.) یا «و من السورة التی یذکر فیها الأنعام».( فتح القدیر للشوکانی، الشوکانی، ج6، ص15.)

باید توجه داشت که این نامگذاری ها چنان که باید و شاید محتوا و مفهوم سوره ها و معارف آن را بیان نمی کنند؛ زیرا مثلا سوره «بقره» با این همه معارف بلندی که دارد، به نام «بقره» نام‌گذاری شده، که خیلی وجهی ندارد؛ هم چنین سوره «فیل» یا سوره «عنکبوت» و مانند اینها که نام ها بازتاب دهنده معارف آن سوره ها نیست.

بنابراین نام‌گذاری بسیاری از این سُوَر چون حجرات و ذاریات و مانند آن ها به عنوان «عَلَم بالغَلَبَة» است. اما حالا این «عَلَم بالغَلَبَة» است یا تَسمیه در زبان خود معصوم(سلام الله علیه) است، این مطلب دیگری است و بعید است که اسم رسمی این سوره باشد.


96/1/27::: 4:34 ع
نظر()