سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، او را باآرامش و بردباری می آراید . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :150
بازدید دیروز :283
کل بازدید :2031265
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/9
12:11 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

اگر بخواهیم عناصر 110 یا کم تر یا بیش تر جهان را در قالب حالت چهارگانه به سبب تاثیر سامان دهیم، به چهار حالت «باد و آب و آتش و خاک» می رسیم.

از نظر قرآن، جن و انسان دو موجود کاملی هستند که برتر از آن ها در هستی کنونی وجود ندارد؛ زیرا این ها دارنده همه اسماء و صفات الهی هستند که ظهور کرده و در قالب الله ما آن را می شناسیم؛ زیرا الله همان نور آسمان و زمین است؛ یعنی همه هستی کنونی مظاهر همان اسم است که جمع کننده همه صفات و اسمای ظاهری است.

البته در این میان، انسان در بردارنده همه اسماء و صفات الهی است و جن در مرتبه ای پایین تر؛ ولی هر دو چهار عنصر را دارا هستند با شدت و ضعفی.

1 . آب: چون انسان و جن هر دو دارای حیات هستند و خداوند می فرماید: وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ؛ و هر چیز زنده‏ اى را از آب پدید آوردیم.(انبیاء، آیه 30)

2. باد: هر موجودی دارای نفس باشد ، از روح برخوردار است که نماد دینوی آن باد است. جن و انسان دارای روح هستند که در قالب نفس خودش را در کالبد خاکی یا آتشی نشان می دهد، با این تفاوت که روح و بادی که در انسان دمیده شده از مقام«روحی» برخوردار بوده و شرافت برتری دارد؛ زیرا دارنده همه صفات است: فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی.(ص، آیه 72، سجده، آیه 9)

3. خاک: همه موجود زمینی در بردارنده عناصری از خاک هستند. با این تفاوت که عنصر اصلی انسان را خاکی با غلظت و جرم سنگین تشکیل می دهد و همین موجب می شود تا مانند حیوان مادی دیده شود؛ در حالی که جن از عناصر سبک تری از همین عناصر خاک تشکیل شده است.

4. آتش: جن از عنصر اصلی آتش آفریده شده است: وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ؛ و جن را از خالص و تشعشعى از آتش خلق کرد.(الرحمن، آیه 15) البته انسان نیز از عنصر آتش بی بهره نیست؛ زیرا وقتی آب و خاک را با هم آمیخته و طین و گل شد، سپس آن را با آتش پخت به طوری که مثل سفال شد: خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ کَالْفَخَّارِ ؛ انسان را از گل خشکیده‏ اى سفال مانند آفرید. (الرحمن، آیه 14)

پس در جن و انسان این چهار حالت اصلی وجود دارد که از آن به مزاج یاد می شود. اما دلیل و علت آن که انسان خلیفه الله شد نه جن ، از آن روست انسان از پست ترین عنصر از عناصر مادی خلق شده است؛ هر چند که روح و نفس او برترین است:لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ . ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ؛ به راستى انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم؛ سپس او را به پست‏ ترین مراتب پستى بازگردانیدیم.(تین، آیات 4 و 5)   

انسان به عنوان خلیفه باید مظهر کامل همه صفات باشد، پس لازم است تا از پست ترین عناصر تا برترین را دارا باشد که دارا است. این خلیفه باید هم خودش را بالا بکشد و هم به عنوان مظهر خلافت الهی همه هستی را با خود بالا بکشد. اگر انسان از پست ترین تا برترین را دارا نبود، نمی توانست خلیفه خدا باشد. از این روست که ابلیس از جنیان ، عنصر پست و خاکی انسان را دید، ولی روح الهی کامل او را ندید.


95/12/11::: 3:52 ع
نظر()