سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان از آنچه همدم حکیم است، می گریزد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :306
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031787
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
5:39 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

انسان خودش را برای ابدیت می سازد. هر عقیده ای که پیدا می کند که حسن فاعلی داشته باشد چه قبح فاعلی ؛ و نیز هر کاری که می کند حال چه حسن فعلی داشته باشد و چه قبح فعلی ؛ یعنی پندار نیک و کردار نیک داشته باشد یا پند بد و کردار بد داشته باشد، این اقوال (عقاید) و افعال شخص را می سازد.

به سخن دیگر، انسان با عقاید و رفتار خودش است که خود شخصیتی و هویتی خودش را می سازد. در گام اول کاری را موردی انجام می دهد حالا این کار خوب یا بد کم کم اثر می گذارد، بعد در گام دوم این کار به شکل عادت در او خودش را نشان می دهد و ملکه و منش شخص می شود. این همان حالتی است که در اصطلاح عربی به آن صفت می گویند؛ در گام سوم به جایی می رسد که آن چیز به صورت مقوم ذات در می آید و اصولا آن صفت نه تنها به شکل صفت مشبهه در ذاتش جاگیر می شود، بلکه فراتر همانند فصل مقوم جزوی از ذات هویتی او می شود. این گونه است که با حفظ انسان بودن، فرشته می شود و با حفظ انسان بودن سگ و گاو و بلکه گیاه و سنگ می شود. اگر این ماهیت تغییر کند و سگ و گیاه و سنگ شود، هرگز ناراحتی و ناخشنودی پدید نمی آید؛ زیرا سگ و گیاه و سنگ از این که چنین ماهیتی دارند ناخشنود نیستند، بلکه وقتی ناراحتی و ناخشنودی و نارضایتی پدید می آید که انسان سگ ، یا انسان درخت یا انسان سنگ شود؛ یعنی می داند انسانی است که هویت مسخ شده ای چون سنگ و سرو و سگ یافته است.

خداوند می فرماید کسی که در دنیا رب العالمین و پروردگار جهانیان بودن خدا را قبول نمی کند، در آخرت با همین فصل مقوم انکاری در آن جا می رود. اگر در دنیا به پیامبری چون حضرت موسی (ع) می گوید: یَا أَیُّهَا السَّاحِرُ ادْعُ لَنَا رَبَّکَ؛ ای ساحر به نفع ما پروردگارت را بخوان! (زخرف، آیه 49) و حاضر نمی شود بگوید: ربنا و پروردگار ما! در قیامت نیز به مالک دوزخ می گوید: مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ؛  ای مالک پروردگارت را بگو ضد ما حکم کند و مرگ ما را برساند.(زخرف، آیه 77)

پس انسان هر طوری که این جا خودش را می سازد و اموری ملکه یا مقوم ذات وی می شود، در قیامت با همین ملکات و مقومات ظهور می کند و افکار و رفتارش تجسم می یابد.


94/11/28::: 1:40 ع
نظر()