سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مگو آنچه نمى‏دانى ، بلکه مگو هر چه مى‏دانى چه خدا بر اندامهاى تو چیزهایى واجب کرد و روز رستاخیز بدان اندامها بر تو حجت خواهد آورد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :114
بازدید دیروز :418
کل بازدید :2037794
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/6
7:23 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

جامعه قرآنی جامعه تعلیلی است. به این معنا که هر چیزی که تعلیم داده و گفته می شود، با تبیین تعلیلی همراه است. این گونه است که در آیات قرآنی برای هر حکم و آموزه ای، علل و چرایی آن بیان می شود و حکمت ها و اهداف و فلسفه احکام تبیین می گردد؛ زیرا برای ایجاد انگیزه در انجام کاری باید با بیان علت و حکمت و فلسفه، شخص را برای انجام آن آماده کرد. این گونه است که در آیات و روایات هماره علل و فلسفه احکام گفته می شود و کتاب هایی از جمله علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق در این باره نوشته شده که روایات و آیات مربوط به علل و فلسفه احکام را توضیح می دهد و حکمت و هدف هر حکمی را بیان می کند.

اگر بخواهیم یک جامعه قرآنی داشته باشیم، باید جامعه عقلانی داشته باشیم. از این روست که حتی در مساله تقلید و پذیرش اسوه ، به این نکته توجه می دهد که این تقلید و الگوگیری باید بر اساس مبانی عقلانی و سازوار و سازگار با آن باشد. اگر حضرت ابراهیم(ع) یا حضرت محمد(ص) به عنوان اسوه و سرمشق معرفی می شود، به دلیل مبانی عقلانی است که پشت سر این فرمان و حکم به وجوب تقلید و الگوپذیری از آنان وجود دارد.(احزاب، آیه 21 و آیات دیگر)

خداوند در آیه 10 سوره ملک از دوزخیان علت و چرایی دوزخ شدنشان را این گونه نقل می کند: وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ؛ و گویند: «اگر شنیده بودیم یا تعقّل کرده بودیم در میان‏ دوزخیان نبودیم.»

در این آیه با تاخیر در کاربرد تعقل پس از استماع به این نکته و لطیفه نیز توجه می دهد که حتی شنیده ها را باید تعقل کرد و در محتوا و مفاد آن اندیشه کرد. این راهی است که جامعه قرآنی نشان می دهد. پس بر اساس این آیه و آیات بسیار دیگری که در قرآن بر تعقل و تفکر تاکید دارد(رعد، آیه 4؛ نحل، آیات 12 و 67 و آیات بسیار دیگر)، جامعه قرآنی یک جامعه عقلانی و تفکری و تعقلی است. شکی نیست که جامعه عقلانی هماره در هر مطلب و کاری و چیزی به علل و چرایی و فلسفه آن توجه دارد و به تقلید کورکورانه و تکرار و تواترسازی در دام نمی افتد.

اما یک جامعه غیر قرآنی به جای آن که تعقل و تفکر را اصالت بخشد و مردم را به تعقل و تفکر وادار سازد و به او بیاموزد تا برای هر کاری علت جویی و علت خواهی کند و ادله و برهان ارایه نماید، به تبلیغ و تکرار یک مطلب رو می آورد.

به عنوان نمونه در مسایل تغذیه به جای آن که علل و چرایی مطلوب بودن یک ماده غذایی بیان شود، با تکرار و تواترسازی و افکارسازی به جای تفکر گرایی، مردم را به خرید یک کالا یا ماده غذایی تشویق و ترغیب می کنند. در حقیقت ابزار تبلیغ، ابزار تحمیق جامعه است. مردم با تبلیغ رسانه ها و ابزارهای رسانه ای گمراه می شوند و به جای تعقل و تفکر، تقلید می نشیند و این گونه است که سفاهت و بی خردی بر جامعه حاکم می شود و مردم گوسفندوار دنبال بزی می روند که سردسته قرار گرفته است و در نهایت به چاه و دره فرو می افتند و سقوط می کنند.

در مسائل سیاسی نیز تکرار مکرر عناوین از طریق بازی رسانه ای غرقه سازی ، مردم را به تصمیماتی سوق می دهند که اهداف تبلیغ گران را بر آورده می سازند. گفتمان سازی دروغین انجام می دهند و به جای تفکر به مردم فکر و اندیشه آماده ای می دهند. دقیقا همان کاری را می کنند که در غذافروشی های آماده انجام می گیرد. مردم نه تنها ماهی گیری یاد نمی گیرند و آشپزی نمی آموزند، بلکه هر ماهی مرده و بیمار و غذای نامطلوبی را در دست مشتری می گذارند و مشتری را چون نمی داند به همین رضایت می دهد.

در مسایل آموزشی، نیز به جای تعلیم چگونه فکر کردن و تفکر و تعقل، در مدارس و دانشگاه به دانش آموز و دانشجو فکر و اندیشه می دهند که ای کاش فکر و اندیشه بود، بلکه چیزی را به جای فکر و اندیشه می دهند. حتی اگر فکر و اندیشه بدهند، دردی را درمان نمی کند؛ زیرا جامعه را عقلانی نمی سازد و راه تفکر و تعقل را نمی آموزد. این گونه است که دانشجویان ما به جای تفکر و تعقل دنبال اندیشه ها می روند.


94/11/19::: 1:19 ع
نظر()