سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صبح و شام جامهای حکمت نوشند . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف مؤمنان عصر قائم علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :220
بازدید دیروز :283
کل بازدید :2031335
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/9
3:34 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

بر اساس آموزه های قرآنی، عمل برای عامل است ؛ به این معنا که عمل انسانی با وجودش آمیخته می شود و در جان و هویت و وجودش تاثیر مستقیم می گذارد. از این روست که انسان خودش را می سازد. به این معنا که افکار و رفتاری که دارد حقیقت وجودی و هویت وجودی اش را می سازد و این گونه است که انسانی که در قیامت وارد صحنه می شود همان انسانی است که خود شخص خودش را ساخته است.

به سخن دیگر، انسان قیامتی سازه انسان دنیوی است؛ همان طوری که بهشت و دوزخ هر انسانی اختصاصی اوست، زیرا حورالعین و درخت و کاخ و قصور و آب و نهر و چمن و مانند آن ها، سازه هایی انسانی است که هر کسی با اعمالش ساخته است. از این روست که پیامبر(ص) می فرماید: الجنه قیعان؛ بهشت بیابان و دشتی است که هیچ چیزی در آن نیست و انسان با اعمال صالح خودش از تسبیحات و مانند آن ، آن بهشتش را می سازد. این گونه است که بهشت هر انسانی مطابق اعمال اوست و نوعی جزاء وفاق میان عمل و جزاء وجود دارد.(نباء، آیه 26)

خداوند بر اساس همین قاعده و اصل می فرماید: إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا؛ اگر نیکى کنید، به خود نیکى کرده‏اید، و اگر بدى کنید، به خود بد نموده‏اید.(اسراء، آیه 7)

این لام که در «لانفسکم و فلها» تکرار شده است، لام اختصاص است. به این معنا که عمل عامل را می سازد و هر عملی از خوب و بد برای خود عامل است. پس نباید لام اول را لام نفع دانست و گفت لام دوم از باب مشاکله آمده است وگرنه باید علیها می آمد که بیانگر ضرر و زیان است.

از آیات قرآنی به دست می آید که عمل آدمی هرگز عامل را رها نمی کند؛ چون جزو ذات او می شود. از همین روست که در این آیه لام تکرار می شود تا این اختصاص عمل با عامل را بگوید.


94/11/17::: 4:29 ع
نظر()