سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شخص با انصاف، یاران و دوستان بسیاری دارد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :301
بازدید دیروز :269
کل بازدید :2037563
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/5
4:17 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

یکی از اصطلاح عرفانی که برگرفته از آیات و روایات است، مقام فنا است. انسان در نهایت سیر و سلوک عرفانی قرآنی خود به مقام فنا می رسد. در آیات از جمله آیه 17 سوره انفال و روایات از جمله روایات کلینی در اصول کافی درباره قرب النوافل، از دو مقام قرب الفرائض و قرب النوافل سخن به میان آمده است. انسان در مسیر کمالی خود تا جایی از غیر خدا بریده و به خدا متصل می شود (ذاریات ، آیه 50) که مرتبه اول خدا یدالمومن و عین المومن و اذن المومن می شود؛ پس این مومن با دست خدا و چشم و گوش خدا می گیرد و می بیند و می شنود و چیزی بر او پوشیده نخواهد بود؛ در مرحله و مرتبه دوم به جایی می رسد که دیگر که این مومن عین الله و یدالله و اذن الله می شود و خداوند تاسف او را تاسف خود می داند و بر اساس آن انتقام می گیرد.(زخرف، آیه 55)

کسی که در مرتبه قرب الفرائض رسیده در مقام فنا است؛ یعنی این شخص غضب و رضایش مال خودش نیست؛ بلکه غضب و رضای خداوند است و حب و بغض او نیز این گونه است؛ چنان که در باره پیامبر(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) و دیگر اهل بیت(ع) در روایات آمده است.

البته کسی که در این مرتبه راه می یابد، این گونه نیست که دیگر هویت وجودی خود را از دست داده باشد، بلکه این هویت وجودی اش صبغه الهی گرفته و متاله و خدایی شده است. در این مرحله گفته می شود: «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند»

پس در مقام فنا اموری است که باید توجه داشت: 1. فنا به معنای نابودی نیست؛ چون مرحله ای از کمال وجودی انسان است؛ پس انسان با هویت انسانی اش موجود است؛ 2. در این مقام خودش را نمی بیند و از خودش خواسته ای ندارد؛ 3. تنها خدا را می بیند و به خواسته های خدا توجه دارد که رضایت خداوندی چیست؟؛ 4. دیگر غیر از خدا  را نیز نمی بیند.

نتیجه این فنا دو چیز است: 1. وحدت شهود است نه وحدت وجود؛ پس با فنا و پذیرش آن هرگز چیزی با نام وحدت وجود ثابت نمی‌شود؛ 2. این کسی که خدا را می‌بیند و غیر خدا را نمی‌بیند، و در مقام فنا است، موجودی است محدود! پس این موجود محدود ولو به مقام فنا هم برسد، به اندازه خود خدا را می‌بیند، نه خدا را آن‌طوری که هست! از این روست که باید گفت: «مَا عَرَفْنَاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِک‌؛ تو را چنان که حق شناخت است نشناختم. (بحارالانوار-ط موسسه الوفاء، العلامه المجلسی، ج68، ص23) از این جایی که معرفت ما نسبت به نامتناهی محدود است؛ عبادت ما نیز محدود خواهد بود: «مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِک‌«.(الصحیفة السجادیة، دعای3)


94/9/24::: 4:4 ع
نظر()