سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توکّل، دژ حکمت است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :300
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031781
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
5:10 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

یکی از روش هایی بهره گیری از نعمت های خدا و رهایی از بلا و مصیبت و رفع و حتی دفع آن، استغاثه به خدا است.

یکی از صفات خداوند و نام های الهی غیاث المستغیثین است. در ترجمه ها به عنوان فریادرس فریادخواهان آمده است. البته به نظر می رسد که این ترجمه همانند ترجمه مفهومی قره العین است که به معنای چشم روشنی ترجمه می شود در حالی به معنای آب خنک چشم است؛ از آن جایی که هنگام شادی از چشم آب خنکی سرازیر می شود که موجب چشم روشنی است، به اموری که موجب اشک شوق می شود و چشم روشنی دیدگان و دل می گردد، به قره العین ترجمه می شود. فرزندان پسر صالح نیز از همین رو به عنوان قره العین معرفی می شوند. پس لازم یا لوازم معنا به ذهن می آید.

به هر حال، واژه «غیث» به معنای باران نم نمی است که می بارد و بدون هیچ خسارت و زیانی جذب زمین می شود و زندگی و حیات را به زمین و زمان می دهد.

خداوند می فرماید:وَهُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَیَنشُرُ رَحْمَتَهُ وَهُوَ الْوَلِیُّ الْحَمِیدُ ؛ و اوست کسى که باران را- پس از آنکه [مردم‏] نومید شدند- فرود مى‏آورد، و رحمت خویش را مى‏گسترد و هموست سرپرست ستوده. (شوری، آیه 28) خداوند هم چنین می فرماید: إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ؛ در حقیقت، خداست که علم [به‏] قیامت نزد اوست، و باران را فرو مى‏فرستد.(لقمان، آیه 34)

 در آیات قرآنی، «مطر» به باران های تند گفته می شود؛ البته در آیات قرآنی واژه «مطر» تنها به معنای عذاب الهی آمده است.(اعراف، آیه 84، فرقان، آیه 40 و آیات دیگر)

اصولا کسانی که در بیابان زندگی می کنند، چشم انتظار باران حیاتی هستند که بدون سیل و خسارت و زیان ببارد و تشنگی را از لب و جان انسان ها و جانوران بزداید و آبی به زمین برساند و آبادانی و زندگی را موجب شود و رستاخیزی برای گیاهان باشد.

دست های اهل بیابان هماره به سوی خدایی است که باران رحمت خویش را در قالب غیث بفرستد. بنابراین، استغاثه یعنی طلب باران نم نمی که سودی بی زیان داشته باشد و فریادهای تشنگان را به آبی فرو نشاند و دیدگان ایشان را به بشارتی روشن گرداند.

در آیات قرآنی از مومنان خواسته شده تا استغاثه کنند تا خداوند به آنان پاسخ مثبت دهد، هم چنان که در جنگ ها دعا کردند و خداوند به آنان پاسخ داد: إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُرْدِفِینَ؛ به یاد آورید زمانى را که پروردگار خود را به فریاد مى‏طلبیدید، پس دعاى شما را اجابت کرد که: «من شما را با هزار فرشته پیاپى، یارى خواهم کرد.»(انفال، آیه 9)

البته در قیامت برخی استغاثه می کنند و به جای باران مفید ، آبی سوزان به آنان داده می شود که آسیب شدیدی به آنان می رساند، زیرا در دنیا استغاثه به خدا نداشته و کفر می ورزیدند. خداوند می فرماید: وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِینَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن یَسْتَغِیثُوا یُغَاثُوا بِمَاء کَالْمُهْلِ یَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءتْ مُرْتَفَقًا؛ و بگو: «حق از پروردگارتان [رسیده‏] است. پس هر که بخواهد بگرود و هر که بخواهد انکار کند، که ما براى ستمگران آتشى آماده کرده‏ایم که سراپرده‏هایش آنان را در بر مى‏گیرد، و اگر فریادرسى جویند، به آبى چون مس گداخته که چهره‏ها را بریان مى‏کند یارى مى‏شوند. وه! چه بد شرابى و چه زشت جایگاهى است.»(کهف، آیه 29)


94/8/28::: 12:58 ع
نظر()