سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که در نصیحت تو، کمتر سازش کند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :273
بازدید دیروز :283
کل بازدید :2031388
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/9
6:11 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

در آموزه های قرآنی، زمان هایی برای برخی از امور مطرح شده که دلیل بر اهمیت آن زمان ها است. این زمان ها باید برای انسان ها اهمیت به سزایی داشته باشد؛ زیرا در این زمان ها می تواند بیش ترین بهره را ببرد.

از نظر قرآن شب، بهترین زمان ملاقات با خدا است. این در حالی است که خداوند بیرون از همه ابعاد حتی بعد چهارم زمان و خالق آن است و «و لیس عند ربنا مساء و لاصباح؛ برای پروردگار ما شب و صبحی نیست»، اما اگر برای آن سوی دیدار و ملاقات ما زمان معنا و مفهوم ندارد، اما برای انسان که گرفتار ابعاد از جمله زمان است، زمان نقش اساسی و کلیدی را ایفا می کند.

بر اساس آموزه های قرآنی، خداوند نظام کنونی هستی را در شش دوره آفریده که از هر یک به عنوان «یوم؛ روز» یاد می کند.(فرقان، آیه 59؛ سجده، آیه 4؛ ق، آیه 38) دو روز اول، زمین آفریده شد(فصلت، آیه 9)، دو روز دوم، هفت آسمان آفریده شد(فصلت، آیه 12) و دو روز سوم نیز آن چه میان آسمان و زمین آفریده شده است.(فرقان، آیه 59)

البته از آیه 10 سوره فصلت بر می آید که آفرینش کمال زمین برای بهره تامین ارزاق بشر چهار دوره یا روز به خود اختصاص داده است یا آن که چهار فصل را برای تامین ارزاق و اقوات قرار داده است.

با این همه این آیات نشان می دهد که اگر برای خالق زمان معنایی ندارد و خود گرفتار زمان نیست؛ اما مخلوقات و آفریده های الهی با زمان عجین و آمیخته شده است و انسان در این میان بیش تر به زمان وابسته است و بدان پیوند خورده است.

روز و شب برای انسان آفریده شده و دارای ویژگی هایی است که بدان توجه یابد. شاید برای بسیاری سخت باشد که هستی در خدمت انسان است و حتی روز و شب برای انسان باشد؛ در حالی که خداوند در آیات قرآنی بیان می کند که اگر چه ستارگان به عنوان زینت آسمان هستند، ولی همین ستارگان برای دور کردن و ربودن شیاطین است تا از ملای اعلی اخبار را ندزند و به آدمی آسیب نرسانند و اگر اقدامی در سرقت و استماع کردند با شهاب سنگ ها تعقیب و شکار می شوند.(حجر، آیات 16 تا 18؛ صافات، آیات 9 و 10؛ جن، آیه 9) هم چنین خداوند روز را برای کار و تلاش آدمی (مزمل، آیه 7) و شب را برای استراحت(فرقان، آیه 47؛ نباء، آیه 9) و بهره گیری از گام های استوارتر و راست تر برای تقرب و عبادت(مزمل، آیه 6)

از همین روست که میقات و ملاقات پیامبران از جمله حضرت موسی(ع) در شب بوده است.(اعراف، آیه 142) و پیامبر(ص) نیز اسراء و معراج شبانه داشته (اسراء، آیه 1) و به میقات پروردگارش در «قاب قوسین او ادنی» رفته است.(نجم، آیه 8)

هم چنین وحی که سخنی سنگین است در شب و میقات شبانه نصیب پیامبر(ص) شده است.(مزمل، آیات 5 تا 7) و مقام محمود نیز زمانی نصیب پیامبر(ص) می شود که تهجد شبانه داشته باشد.(اسراء، آیه 79)

شب برای آدمی به سبب آن که در تاریک قرار می گیرد و در بند رنگ ها و آراسته ها و زینت های دنیایی قرار نمی گیرد و همه چیزهای پیرامونش از حالت فریبا خارج و بیرون می رود بهترین زمان ملاقات است؛ زیرا می تواند از همه چیز ببرد و به سوی خدا بگریزد و در آرامشی مطلق با خدایش ملاقات کرده و زیارتی ویژه داشته باشد. امام حسن عسکری(ع) می فرماید: «إنّ الوصول الی الله سفرٌ لا یُدرک الاّ بامتطاء اللیل؛ رسیدن به خداوند سفری است که جز با اسب رهوار شب درک نمی شود».( بحارالأنوار، ج75،  ص380)

به قول سعدی شیرازی

ایهاالناس! جهان جای تن آسائی نیست / مـرد دانا به جهان داشتن ارزانی نیست

خفتگان را چه خبر زمـزمه ی مـرغ سحر / حَیَـوان را خبــر از عـالم انسانی نیست

شب مـردان خدا روز جهان افـروز است/ روشنان را به حقیقت شب ظلمانی نیست


94/4/20::: 3:46 ع
نظر()