سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روزبرای سه کس آمرزش می طلبند : دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :109
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031590
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
8:33 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

در سال 1373 خورشیدی در هنگام حفر قبری برای دفن آقای «حاجی خانی » برادر زن آقای محمد نحوی در قبرستان تاریخی مسجد مقدس جواهرده، سنگ قبری از جنس یشم سبز به دست آمد. این سنگ قبر شکسته بود. روی آن خطوطی بود که حجه الاسلام سید ابراهیم بنی هاشمیان تولیت و مسئول مسجد آدینه قادر به خواندن آن نشد؛ زیرا نامبرده در کهولت سن به سر می برد و از دیدن و خواندن خطوط آن ناتوان.

آقای افتخاری که در آن زمان به دوستان در آن جا بود نقل می کند که در پی آقا زمان حسین کاکویی معروف به حاج حسین کاکویی پدر دکتر محمد زمان کاکویی فرستادیم. نامبرده پس از آن که بر سر قبر حاضر شد. سنگ قبر را پس از شست و شو به ایشان دادند و ایشان متن را خواند و چنین گفت: بر روی سنگ قبر  نوشته شده است: سید خدیجه از کربلا آمد. در جنگ با زرتشتیان در لزک شکست خورد و شهید شد.

تاریخی که روی سنگ قبر حک شده بود، سال 750 قمری بود که با احتساب این که اکنون در سال 1435 قمری هستیم 685 سال از زمان دفن این خانم گذشته است.

آنان پس از خواندن سنگ قبر تصمیم گرفتند که سنگ را روی قبر آقای حاجی خانی بگذارند. پس از مدتی که مراجعت می کنند می بینند که سنگ قبر به سرقت رفته و اثری از آن نیست.

گفتنی است که لزک در جواهرده در آبادی چوتوک سه کیلومتری جواهرده قرار دارد و راه آن از بازراش و دریاچه قو می گذرد. در این منطقه گورهای گبری بسیاری است که خودم چند تا از آنها را در بیست سال پیش دیده بودم. برخی از آنها کنده  و اشیای درون آن غارت شده بود.

به نظر می رسد که کسی که سنگ قبر را برداشته از ارزش آن آگاه بوده است؛ ولی پرسش این است که آیا ارزش تاریخی آن برای اهالی رامسر بیش از آن نیست که بخشی از تاریخ رامسری ها به غارت برده شود و هیچ کس از آن اطلاع و نشانی نداشته باشد، چنان که بسیاری از اشیای تاریخی دیگر در همین جواهرده از جمله سکه های به دست آمده در زیر مسجد آدینه جواهرده به غارت برده شده و هیچ اثری و نشانی از آن باقی نیست؟! تا کی باید غارت اشیای تاریخی و تاریخ این مردم غارت شود و مردم از گذشته خود که عبرتی بر آیندگان است آگاه نشوند؟

(به نقل از حاج حسن پورمنصوری محقق و نویسنده رامسری)


93/6/7::: 6:39 ع
نظر()