سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قناعت دولتمندى را بس و خوى نیک نعمتى بود در دسترس . [ و حضرتش را از معنى « فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیّاةً طَیِّبَةً » پرسیدند ، فرمود : ] آن قناعت است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :30
بازدید دیروز :329
کل بازدید :2036124
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/31
4:3 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

مهر و محبت، نشانه های رحمت الهی است. نوازش و عطوفت و رافت، ریشه در رحمت دارد و خاستگاه نیکی و خوشخویی و خوش رفتاری است.

از آموزه های قرآنی به دست می آید که مهم ترین عنصر جلب و جذب دل ها و قلوب، نمایش رحمت در شفقت و رافت است. به این معنا که اگر انسانی بخواهد دل کسی را به دست آورد، می بایست هم چون عسل برای دیگران شیرین باشد تا همگان بر سر سفره او نشینند. اگر کسی بخواهد از دیگران نیز بهره برد می بایست به عنصر رحمت توجه ویژه داشته باشد. گل ها اگر بخواهند پراکنده شوند و امکان لقاح و پرورش را به دست آورند می بایست حشرات را به سوی خویش جلب و جذب کنند تا آنان از شهد گل بهره برند و گل نیز از لقاح سود برد.

جامعه انسانی در رسیدن به وحدت می بایست در محور قطبی چون رهبری گرد آید و بر مدار آن برگردد تا همانند یک واحد بتواند عمل کرده و به اهداف خود برسد. اگر همه افراد جامعه بر محور قطب حرکت نکنند، به تضاد و تقابل گرفتار می شوند و از هم می پاشند. این جاست که نقش رهبری در جامعه انسانی به خوبی نمایان می شود.

البته هر از گاهی، برخی از افراد به هر علتی درونی و بیرونی،‌ خطایی را مرتکب می شوند و اتحاد و وحدت جامعه را دچار اختلال و پریشانی می کنند و به سوی بحران می کشانند، این جاست که مهر و رحمت رهبری در سایه شفقت هر خللی را پر می کند و  هر فتقی را رتق می نماید. پس اگر شکافی است به مهر و شفقت پر می شود و  اگر چالشی بروز کرد به محبت برداشته می شود و رهبری به جاذبه شفقت و رحمت، امت را از بحران به سلامت عبور می دهد.

مهر رهبری است که آرامش را به جامعه باز می گرداند و خانواده انسانی را در مسیر رشد و تعالی و کمال،‌همراه و همدل و هماهنگ می کند.(روم، ایه 21)

مهربانی و شفقت رهبری است که هر فساد را اصلاح و هر گمراهی را به راه می آورد(آل عمران، آیه 159 و یونس ، ایات 84 و 85)چرا که اگر این گونه رفتار نشود، همه افراد جامعه همانند سیارات دور خورشید، چنان دفع می شوند که برای خورشید رهبری ، امتی نمی ماند، چنان که برای امت نیز وجودی باقی نخواهد ماند.

این که در فرمایش امام زمان(عج) بر عدل و شفقت به عنوان دو عنصر اصلی در رهبری تاکید شده ،‌از آن روست که عدل و شفقت همانند قوه دافعه و جاذبه عمل می کند تا امت در مدار درست و دقیق و عادلانه ای بر گرداگرد خورشید رهبری بگردد؛ زیرا فقدان عدل موجب می شود تا جاذبه شفقت رهبری هم را به سوی خود بکشاند و بسوزاند و فقدان شفقت نیز موجب می شود تا قوه دافع عدالت رهبری، همه امت را همانند سیارات از خود دور سازد. بنابراین، عدل و شفقت همانند دو قوه دافعه و جاذبه عمل می کند.

گرایش امت به امام و رهبری، در گرو شفقت مشروط به عدالت است تا تعادل و اعتدال رادر جامعه برقرار کند. از این روست که در آموز های قرانی به عناصر دافعه و جاذبه یعنی عدل و شفقت توجه خاص شده است تا در جایی که شفقت و رحمت زیادی، امتی را گستاخ می کند، دافعه عدالت ایشان را به خط اعتدال بازگرداند و در جایی که عدالت، جایی برای خطاپوشی نگذاشته است، شفقت همانند قوه جاذبه ای خطاپوشی کرده و امت را در مدار صحیح خود نگه دارد.(آل عمران، آیات 159 و توبه، آیه 128 و مریم، آیه 13 و نیز یوسف، ایات 91 و 92 و آیات بسیار دیگر)

البته همان اندازه که عناصری چون شفقت، مهربانی، رافت، محبت و رحمت، در کنار عدالت در رهبری لازم است تا امت در مدار درست و صحیح خود بگردد و به کمال دست یابد، هم چنین لازم است تا امت از دو عنصر اساسی رفتار هنجاری (حسن سیرت و رفتار) و انصاف بهره برد و در رفتارهای اجتماعی از مدار هنجارها و انصاف بیرون نرود. در این صورت است که جامعه اسلامی تحقق خواهد یافت و انسان در یک بستر مناسب و سالم به خدایی وپروردگاری دست می یابد.

رهبری در زمان های دشوار و رفتارهای نادرست امت و به ویژه کارگزاران نظام می بایست خوش خویی و مهربانی را چنان مراعات کند تا عضو گریخته از مدار به مدار بازگردد و اجازه داده نشود تا حتی یکی از اعضای امت به دلیل اشتباه و خطایی از مدار خارج شود. (آل عمران، ایه 159)

در جایی که کارگزاران و یا عضوی از اعضای امت اسلام، به خطا و فتنه یا اشتباه خود یا دیگران، از مدار رهبری بیرون رفته است، می بایست جاذبه ای قوی تر از شفقت و رحمت رحیمی اعمال شود تا عضو گریخته به مدار صحیح و جایگاه پیشین خود بازگردد و زمینه برای تباهی عضو و کارگزار فراهم نیاید که خسران آن دامن گیر رهبری و امت نیز خواهد شد. هر عضو و کارگزاری در امت سازی جایگاه و نقشی دارد که می بایست دانسته و بر پایه آن رفتار شود. البته گاه لازم است تا عضوی قطع شود، ولی این زمانی است که دیگر همه راه های جذب و جلب از مغفرت و رحمت و شفقت رحیمی به بن بست برسد؛ چنان که حضرت موسی(ع) سامری را به سبب گمراه سازی جامعه و تهدید رهبری و خطرانحراف و فتنه از جامعه طرد کرد و پیامدها و درد و رنج این جراحی عظیم را پذیرفت.

به هر حال، مهربانی و شفقت از مهم ترین ابزارهای رهبری و مهم ترین قدرت و قوت جاذبه خورشید رهبری است که می بایست برای همگان به ویژه خطاکاران اعمال شود. این گونه است که جامعه به سلامت از هر گردنه فتنه و آزمون و توطئه ای می گذرد و به ساحل آرامش و امنیت می رسد.