سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش خود را نادانى میانگارید ، و یقین خویش را گمان مپندارید ، و چون دانستید دست به کار آرید ، و چون یقین کردید پاى پیش گذارید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :34
بازدید دیروز :235
کل بازدید :2036363
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/1
2:18 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، بت پرستی به دلایل زیر باطل است:

1.      ناتوان از شنیدن و پاسخگویی: خدا می بایست دایم در برابر انسان باشد تا سخنان و حوائج او را بشنود و به آن پاسخ مثبت یا منفی بدهد. از همین رو، خدایان آفل و زوال یابنده محبوب نیست و محبت به آن بی معنا؛ زیرا یا نمی شوند یا همیشه در دسترس نیستند.(انعام، آیه 76) البته مراد از شنیدن همان حرف شنوی است؛ خدا در نقد بطلان بت پرستی از زبان حضرت ابراهیم (ع) به همین ناتوانی در شنیدن و پاسخگویی اشاره می کند و می فرماید: هَلْ یَسْمَعُونَکُمْ إِذْ تَدْعُونَ؛ آیا زمانی که شما آن بتان را می خوانید، می شنوند و پاسختان می دهند.(شعراء، آیه 72)

2.      ناتوان از نفع رسانی: از نظر قرآن، خدایی که معبود قرار می گیرد، می بایست توانایی نفع رسانی را داشته باشد، در حالی که بتان چنین نیستند: أَوْ یَنفَعُونَکُمْ؛ یا این بتان به شما نفعی را می رسانند.(شعراء، آیه 73)

3.      ناتوان در ضرر رسانی: از نظر قرآن، انسان یا نفعی از چیزی می برد که به آن گرایش می یابد و آن را معبود خود قرار می دهد؛ یعنی به طمع منفعتی به سوی آن معبود می رود و اطاعت و بندگی آن را می کند، یا از خوف ضرری از او می ترسد و اطاعت می کند ؛ در حالی که بتان نه منفعتی می رسانند، و نه موجب ضرر و زیانی هستند که از خوف ضرر معبود قرار گیرند: أَوْ یَضُرُّونَ؛ یا آن که آنان ضرری می رسانند.(همان)

پس وقتی بتان معبودانی هستند که سیمع و پاسخگو نیستند یا نفع یا ضرری نمی رسانند، لیاقت معبود بودن را ندارند. بنابراین، باید از این معبودان و عابدان تبری و برائت جست و گفت: أُفٍّ لَّکُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ؛ اف بر شما و آن چه می پرستید.(انبیاء، آیه 67) اگر دست برداشتند که خوب؛ و گرنه می بایست بتان را شکست تا بت پرستان را از زنجیر بندگی آن رهانید و آثاری از بتان به جا نگذاشت: فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً؛ پس ابراهیم آن بتان را شکست.(انبیاء، آیه 58)

اما معبودی به نام الله که رب العالمین است؛ از نظر قرآن، هم خالق و عطا کننده وجود به آفریده ها است؛ و هم در ایجاد، و هم در بقا آنها را ربوبیت و پروردگاری می کند تا به غایت خلقت خودشان برسند: رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى؛ پروردگار ما کسی که به هر چیزی خلقش را بخشیده سپس هدایت کرده است.(طه، آیه 50)

همین مطلب را خدا در جایی دیگر این گونه می فرماید: رَبَّ الْعَالَمِینَ  الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یَهْدِینِ  وَالَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَیَسْقِینِ  وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ وَالَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ  وَالَّذِی أَطْمَعُ أَن یَغْفِرَ لِی خَطِیئَتِی یَوْمَ الدِّینِ؛ رب العالمین کسی است که مرا خلق کرد پس او مرا هدایت می کند و کسی است که او مرا اطعام می دهد و سیراب می سازد و هر گاه مریض شدم پس او مرا شفا می دهد و کسی است که مرا می میراند سپس زنده می گرداند و کسی است که طمع دارم تا خطیئه مرا در روز جزا بیامرزد.(شعراء، آیات 77 تا 82)