سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حرص دردانشمند [از بدترین چیزهاست] . [امام حسین علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :210
بازدید دیروز :329
کل بازدید :2036304
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/31
9:6 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

از نظر فقه اصغر یعنی وقتی به توضیح المسایل مراجعه می کنید، می گویند که نیت گناه، گناه نیست و خداوند کسی را به سبب نیت گناه، مجازات نمی کند؛ پس زمانی شخص را به عنوان گناهکار مجازات و کیفر می کنند که آن نیت گناه در عمل به شکل گناه در آید. پس اگر کسی قصد و نیت دزدی یا زنا داشت، ولی به هر دلیل از درون یا بیرون مرتکب آن نشد، مجازات دزد و زناکار بر وی بار نمی شود.

اما در فقه اکبر که شامل علم کلام است، نیت گناه، گناه حساب می شود؛ و نه تنها در قیامت آثار دارد، بلکه در همین دنیا نیز آثار خودش را نشان می دهد. از همین روست که خدا به انسان هشدار می دهد و می فرماید: اِنْ تُبْدُوا ما فی‌ اَنْفُسِکُمْ اَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ؛ اگر آن چه را در نفس های خودتان است، آشکار یا مخفی و نهان کنید، خدا آن را برای شما حساب می کند.(بقره، آیه 282) حال آن چه نهان کردید، نیت خیر باشد یا نیت شر، همان را محاسبه می کند.

از آن جایی که خدا از خودمان به خودمان نزدیک تر است(ق، آیه 16) به طور طبیعی نه تنها از آشکار ما بلکه سرّ و خفیات و اخفی نیز خبر دارد که جزو ضمیرناخودآگاه ما است و خودمان نیز از آن خبر نداریم.(طه، آیه 7) از همین روست که به انسان هشدار می دهد که از خدا برحذر باشند و هرکاری را فکر یا عمل نکنند: وَ اعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا فِی اَنْفُسِکُمْ فَاحْذَرُوهُ؛ بدانید که خدا آن چه در نفس های شما است می داند، پس از خدا حذر کنید.(بقره، آیه 235)

کسی که نیت گناه دارد، نشان می دهد که دارای خباثت سریره و باطن است. به طور طبیعی بخشی از شخصیت انسان همان سرایر اوست، چنان که بخشی از آن ها در عمل نیز خودش را نشان می دهد. البته عمل تنها فعل خارجی و بدنی نیست، بلکه نیت و ایمان و امور باطنی نیز عمل است. بر همین اساس است که این خباثت سرایر در قیامت و دنیا خودش را نشان می دهد و خدا نیز شخص را بدان محاسبه می کند؛ چنان که اگر سرایر طیب باشد محاسبه نیز مثبت خواهد شد. خدا می فرماید: وَوُضِعَ الْکِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا فِیهِ وَیَقُولُونَ یَا وَیْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْکِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلَا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَدًا ؛ و کارنامه عمل شما در میان نهاده مى ‏شود آنگاه بزهکاران را از آنچه در آن است بیمناک مى ‏بینى و مى‏ گویند اى واى بر ما این چه نامه‏ اى است که هیچ کار کوچک و بزرگى را فرو نگذاشته جز اینکه همه را به حساب آورده است و آنچه را انجام داده‏ اند حاضر یابند و پروردگار تو به هیچ کس ستم روا نمى دارد.(کهف، آیه 49)

 

البته باید توجه داشت که گاهی شخص، نیت دارد، ولی نیت وی عملی نمی شود، مانند دو نفری که به جنگ هم رفته اند و می خواستند یک دیگر را بکشند، هر دو دوزخی هستند، چنان که پیامبر(ص) می فرماید: الْقَاتِلُ وَ الْمَقْتُولُ فِی النَّار؛ قاتل و مقتول هر دو در آتش هستند؛ چون مقتول هم می خواست، قاتل را بکشد، ولی نتوانست بکشد و خودش کشته شده است.(تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 174)

 


97/12/5::: 4:3 ع
نظر()