سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهار دلها و چشمه های دانش است و آن است راه مستقیم، آن است مایه هدایت کسی که آن را پیشوای خود قرار دهد [امام علی علیه السلام ـ در توصیف قرآن ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :125
بازدید دیروز :366
کل بازدید :2031606
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/1/10
9:27 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

اجتماع انسانی مجموعه انسان هایی هستند که به هدف تامین آرامش و آسایش در قالب بده و بستان در کنار هم قرار می گیرند و از روش ها و شیوه های مشترک و مقبول میان خودشان بهره می برند تا به این هدف برسند.

اگر بخواهیم اجتماع انسانی را بر اساس این تعریف ترسیم کنیم، باید بگوییم که اجتماع خیمه و چادری است که مردم آن را به هدف سعادت بر پا می کنند تا آرامش و آسایش را در آن تجربه کنند. پس اگر امنیت و رفاهی نباشد، این خیمه بی فایده خواهد بود و فلسفه وجودی و مشروعیت خود را از دست می دهد.

از نظر قرآن، برای برپایی خیمه اجتماع نیازمند عناصری از جمله نظامات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مانند آن ها هستیم. البته همه این نظامات در یک سطح از نظر ارزش و اهمیت نیست، بلکه برخی اساس و بنیاد و برخی دیگر در حکم تزیینات است.

با نگاهی به آموزه های وحیانی قرآن به دست می آید که عناصری عقیدتی در کنار اقتصاد دو عنصر اصلی خیمه اجتماع را تشکیل می دهد که اولی ناظر به حوزه بینشی و نگرشی و دومی ناظر به حوزه عملی است.(بقره، آیه 2)

از نظر قرآن، اقتصاد به عنوان ستون و عمود اصلی خیمه اجتماع مطرح است. خدا می فرماید: أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا؛ اموالی را که خدا برای شما قیام قرار داده است.(نساء، آیه 5) واژه قیام به معنای هر آن چیزی است که خود استوار و ایستاده است و می تواند موجب استواری امر دیگری شود که به دان تکیه می کند و اجازه نمی دهد که به قعود بیافتد.

از این روست که اقتصاد را ستون فقرات جامعه و فرد انسانی دانسته است و کسی که از غنا برخوردار نباشد، فقیر می داند؛ یعنی کسی که ستون فقرات ندارد تا بر پای خویش بیایستد و نیازمند کسی یا چیزی است که بدان تکیه کند؛ همانند رز و تاک انگور که به عرش و ستونی برای تکیه کردن نیازمند است.

پس از نظر قرآن، کسی که اقتصادی ندارد یا اقتصاد ضعیف و سست بنیادی دارد، فقیر و بی ستون است. چنین شخصی نه تنها آسایش و رفاه ندارد، بلکه آرامشی نیز ندارد؛ از این روست که پیامبر اکرم (ص) می فرماید: کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً؛ فقر، انسان را در آستانه کفر قرار مى‌دهد.(الکافی، ثقة الإسلام کلینى‏، ج ‏2، ص 307 ؛ خصال، شیخ صدوق، ج‏ 1، ص 12؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج‏ 70، ص 246.)

از نظر قرآن، هر خطا و گناهی در هر امر دیگری به معنای اعلان رسمی جنگ با خدا نیست؛ و تنها در مساله اقتصادی است که گناهی چون رباخواری به این عنوان مطرح می شود و خدا می فرماید: فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛ اگر ترک رباخواری نکردید پس فریاد به جنگ با خدا و رسولش برداشته اید.(بقره، آیه 279)

پس از نظر قرآن و آموزه های وحیانی اسلام، جامعه ای که اقتصاد نداشته باشد، همانند خیمه بی ستون اصلی است که هیچ استفاده ای ندارد و کسی نمی تواند در زیر این چادر افتاده کاری انجام دهد و آرامش و آسایشی داشته باشد. از این روست که جامعه فقیر و بی ستون اصلی، مردانش بی کار و زنانشان هرزه می شوند و انواع مشکلات و معضلات پیچیده فکری، فرهنگی، اعتقادی، جنسی و غیر جنسی در آن پدید می آید. از همین روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی، خواهان توجه به اقتصاد مقاومتی می شود. پس به جای حل مشکل اصلی دنبال مسایل روبنایی نروید که چه بخواهیم و چه نخواهیم، اقتصاد دست کم به عنوان ستون قوام بخش اصلی یک جامعه عمل می کند حتی اگر به عنوان یک ستون اصلی برای افراد نباشد. به سخن دیگر، نمی توان منکر زیربنایی بودن اقتصاد در کنار اعتقاد شد. اگر اقتصاد درست نشود، دست کم اعتقاد سست می شود و کفر و کفران در جامعه و افراد پدید می آید. با یک اقتصاد بیمار ربوی که افراد آن جامعه ریشه اقتصاد سالم را می زنند و به طور رسمی و با صدای بلند هم چون موذن ندای جنگ با خدا را بر می دارند، نمی توان امید داشت تا امور دیگر اصلاح شود. پس پیش از اصلاح هر چیزی باید اقتصاد اصلاح شود و سالم.


96/8/6::: 4:14 ع
نظر()