سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امیر مؤمنان می فرمود : ای جویای دانش! دانشمند سه نشانه دارد : دانش وبردباری و سکوت . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :49
بازدید دیروز :418
کل بازدید :2037729
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/6
3:54 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

عقل گرایی در ساختار گفتمان انسان محوری نقش اساسی دارد؛ زیرا جایی برای وحی در این گفتمان وجود ندارد، هر چند که خدا و حتی معاد ممکن است در این گفتمان معنا پیدا کند؛ اما خدایی که ربوبیت را به خدا انسان واگذار کرده و اجازه داده تا انسان به عنوان خلیفه بر اساس عقل به قانون گذاری اقدام کند و بهشت نیز پاداش رفتاری است که انسان قانون مدار انجام می دهد.

اما در گفتمان اسلامی بر اساس تفسیر و تبیین اهل بیت عصمت و طهارت، انسان با آن که خلیفه الله است، ولی این وحی است که قانون را وضع و جعل می کند و عقل به عنوان میزان الهی چراغی می شود تا انسان به درستی بر اساس وحی که صراط مستقیم است، رفتار کند و از صراط مستقیم شریعت و وحی دور نیافتد و بیراهه نرود؛ چرا که در این منظر: العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان؛ عقل آن دستگاهی است که خدای رحمان بدان پرستش و بهشت بدان کسب می شود.

در گفتمان اسلامی، امام زمان(عج) موجود است؛ زیرا مسئولیت او استمرار تبیین گری و هدایت تشویقی مردمان است. حضور او لازم است و این گونه نیست که جهان و جامعه و جان به آدمی سپرده و تفویض شده باشد، بلکه حضور او در همه حوزه های هستی از جمله حوزه جان و جامعه پر رنگ و نقش تعیین کننده و اساسی است.

در گفتمان مسیحی کاتولیکی نیز نقش مسیح (ع) هم چون حضرت مهدی(عج) است؛ اما در گفتمان پروتستان مسیحی و نیز یهودی مسیح(ع) نقشی ندارد؛ زیرا در پروتستان وحی را در تقنین و مانند آن کنار گذاشته است، پس مسیح کاره ای نیست؛ و در یهودیت نیز هنوز مسیح (ع) به دنیا نیامده است تا کاره ای باشد؛ چنان که در اهل سنت این گونه است که حضرت مهدی(عج) به دنیا نیامده است و کاره ای نیست. از این رو، نوعی عقل اعتزالی حاکم بر جامعه اهل سنت است، هر چند که مدعی اشعری گری هستند. عقل اعتزالی همانند عقل غربی گرایشی به وحی و حضور آن در زندگی از طریق رهبری امام دارای ولایت نیست. روشنفکران غربی و متغرب نیز چنین گرایشی دارند و اگر امام زمان(عج) یا مسیح(ع) را نفی می کنند برای آن است که نمی خواهند نقش آنان را در تحولات زندگی اجتماعی بپذیرند و می خواهند خود اگر در جایگاه خالق قرار نگرفته اند، دست کم در مقام ربوبیت قرار گیرند و اختیار جان، جامعه و جهان را به دست خویش گیرند.


96/7/26::: 12:30 ع
نظر()